אני בריאיון מתוך הסדרה – "we are the competent people"

לאחרונה ריאיין אותי Bert De Coutre לבלוג שלו במסגרת סדרת ריאיונות שהוא עורך עם אנשי מקצוע מעולם הלמידה.
אני מביא כאן לפניכם את תרגום הריאיון לעברית, ככתבו וכלשונו. כרגיל – אשמח לראות ולקרוא תגובות והתייחסויות לפוסט.

הריאיון הבא בסדרה הוא עם עמיר עליון. הוא כתב את הספר "100 רעיונות יצירתיים למצגות", והוא עובד בחברת פתרונות הלמידה Kineo – החברה שלאחרונה הוציאה לשוק את מערכת הלמידה Totara – גרסת Moodle משודרגת עבור ארגונים. כיצד עמיר בוחר, משפר ומפתח את היכולות (competences) שלו? הבה נגלה…

ברט: האם אתה יכול לספר לנו מעט על הרקע שלך?

עמיר: אני בתחום החינוך והלמידה כבר כ- 15 שנה. המסע החל בתכנית ייחודית ללימוד ילדים בבתי ספר מיומנויות קוגניטיביות, חברתיות ואישיות באמצעות משחקי חשיבה. בהמשך עברתי לתחום למידת מבוגרים וארגונים. עבדתי ב- ZOOZ – חברת ייעוץ והדרכה בתחומים של אסטרטגיה, שיווק, חדשנות ופיתוח מנהלים. בחמש השנים האחרונות שיניתי את נקודת המבט על ידי עבודה בשני ארגונים עסקיים גלובאליים גדולים – טבע ומוטורולה – בתפקידי ניהול הדרכה ופיתוח ארגוני. כעת אני עומד לעבור שוב לצד של ספקי הפתרונות והשירותים על ידי הצטרפותי ל- Kineo Israel – בתפקיד Director of Learning Solutions. אני גם מעורב בפעילויות ייחודיות בכנסים השנתיים של למידה בישראל – כולל מושב פצ'ה קוצ'ה בשנת 2009, רצועת האל-כנס ב- 2010, ובר פתרונות למידה וכן כלי מדיה חברתית בכנס 2011. לפני מספר שנים כתבתי את הספר "100 Creative Presentation Ideas", שניתן למצוא אותו (יחד עם תוכן נוסף) באתר זה. אני גם כותב בלוג על למידה ועל חדשנות בשם Perpetuum Mobile, אבל הוא כתוב בעברית ברובו.

ברט: באילו תחומי כישורים אתה מחשיב את עצמך ב"מוכשר" ('competent')?

עמיר: אני חושב שאני בעל כישורים בכמה תחומים כלליים, וכמה תחומים ספציפיים יותר.
הכלליים יותר כוללים את היכולת ללמוד וליישם ידע ומיומנויות חדשות במהירות. מובן שליכולת זו השפעה קריטית על יכולת ההתפתחות וההצלחה שלי, ואני מניע את עצמי באופן תמידי להשתמש ולשפר את היכולת הבסיסית הזו.
יכולת בתחום ספציפי יותר קשורה לחדשנות. היו לי הזדמנויות טובות ללמוד, להשתמש ולסייע לאנשים וארגונים במגוון מאמצים, כלים ומתודולוגיות של חדשנות. אני חושב שכישורי בתחום זה משולב יד ביד עם התשוקה שלי לתחום.
מובן שעלי לציין את העולם המקצועי של תחום עיסוקי – למידה והתפתחות, למרות שלעתים אנו נוטים לקחת כמובן מאליו את הכישורים המקצועיים שלנו.

ברט: תאר רגע/ים בהם צמחת במיוחד בתחום כישורים מסוים.

עמיר: אני חושב שזה קורה באופן חזק במיוחד כאשר עלי לעסוק בפרויקט הדורש יכולת מסוימת או כאשר עלי ללמד ולהנחות אחרים בנושא או תחום כישורים מסוים. למשל, כשהובלתי את הבנייה של פורטל למידה ארגוני במוטורולה. דרך פרויקט זה רכשתי היכרות ויכולת מפותחת מאוד בפלטפורמה בה השתמשנו – Moodle. כאשר אני חושב על כך – בהזדמנות למידה כזו אני לא מפתח תחום כישורים אחד בלבד, אלא אוסף של יכולות הנובעות מההקשר. בפרויקט שציינתי פיתחתי גם יכולות נוספות של ניהול שינוי ארגוני, למידה מרחוק ולמידה חברתית, ותחומים נוספים.
כאשר אני נדרש ללמד אחרים, אני מרגיש חובה להיות מוכן מאוד. זה גורם לי לנסות להבין ולהגדיר את המהות של התחום אותו אני מנסה להעביר לאחרים. הבנה כזו מובילה אותי ללמידה ובחינה נוספים בעצמי. בעקבות הצורך להתאים את תחום הידע והמיומנויות לצרכים הספציפיים של האנשים והקבוצות איתם אני עובד, ודרך השאלות שלהם – אני רוכש כישורים נוספים בעצמי. דבר זה קרה לי שוב ושוב בכל פעם שהנחתי תהליכי או סדנאות חדשנות, או סדנאות בנושאים אחרים.

ברט: כיצד אתה מזהה אנשים מוכשרים?

זו שאלה מעניינת. בלמידה ארגונית אני מתייחסים פעמים רבות למומחי תוכן (SME), כאל אנשים שיש לרתום את הידע והמומחיות שלהם לקידום למידה והפצה של פרקטיקות נכונות (Best practices). פגשתי מספר מומחי תוכן כאלו במגוון תחומים, ואיני בטוח שכולם "מוכרים" באותו אופן. לדעתי כישורים/יכולת הוא מושג חמקני, המושפע מאוד מההקשר. לפיכך, אולי הגדרה מתקבלת על הדעת היא שאדם מוכשר הוא אחד שיכול למנף ידע, מיומנויות ותובנות בהקשר נתון כדי להניע לתוצאות ניכרות ומשמעותיות. אם אדם מצליח להפגין יכולת כזו שוב ושוב, הייתי מחשיב אותו כמוכשר.

ברט: האם אתה רואה את עצמך עושה משהו שונה לגמרי בעוד 5 או 10 שנים?

אני מאמין שיש לי השפעה חזקה על המסלול הפרוס לפני. בשנים האחרונות בחרתי באופן מודע כיוון התפתחות מסוים, והוא לקח אותי לכיוון הכללי אותו רציתי. באופן טבעי, היו ויהיו הפתעות וצמתים רבים לאורך הדרך. אישית, יש בי שני כוחות או נטיות בעלי פונטציאל להתנגשות המניעים אותי. מצד אחד, אני מחפש באופן תמידי אתגרים חדשים והזדמנויות התפתחות. מצד שני, אני מעריך ושואף לעשיית עומק בפרויקטים ארוכי טווח ובעלי השפעה ומשמעות. לעתים קשה לרצות את שתי הנטיות הללו בתפקיד אחד. דרך התמודדות אחת שלי היא לחפש אתגרים לא רק במקום העבודה העיקרי שלי, אלא בעולמות נוספים גם כן, כגון היותי חבר פעיל בקהילה המקצועית של למידה. אני בהחלט מקווה שההזדמנות הנוכחית ב- Kineo Israel תאפשר לי להשיג את שני הדברים. היתרון של להיות בצד של הספק והייעוץ של פתרונות הוא שזוכים לעסוק במספר רב של אתגרים, אך ניתן גם להגיע לפרויקטים משמעותיים בעלי פעולת עומק ראויה.

ברט: כמה זמן לקח לך ל"היות טוב" במשהו?

עמיר: זה באמת תלוי באופי של התחום, ובניסיון הקודם שעשוי לעזור לי להיות טוב בו. למשל, כאשר אני רוצה היום להיות טוב במתודולוגיה חדשה של חדשנות – זה לא לוקח לי זמן רב מדי. לעומת זאת, כאשר נכנסתי בעבר להתנסות בעולם חדש עבורי של קפוארה, לקח לי מספר שנים לפני שיכולתי לומר שאני טוב במידה סבירה.

ברט: האם אתה מעורב בפעילויות של "שיתוף"? האם אתה חושב ששיתוף עוזר לך לצמוח? האם חווית מצב בו אנשים ניצלו לרעה את הדברים בהם שיתפת?

עמיר: שיתוף הוע מנוע התפתחות חשוב עבורי. הוא עוזר לי לקחת את ההבנה שלי רחוק יותר. הוא גם מעצים את היחסים והקשרים שלי ומאפשר לי ללמוד מנסיונם של אחרים. אני מטפח באופן מכוון את הזדמנויות השיתוף שלי ומשתתף במפגשים ואירועים מקצועיים. אני מנסה גם להשתמש בערוצים החדשים והחזקים של שיתוף שנפתחו שאינטרנט וברשתות חברתיות – למרות שלעתים אני מוצא את עצמי מתוסכל וחש שיש עוד כל כך הרבה מה ללמוד מהשיתוף שלי ושל אחרים – ואני פשוט לא מצליח לכסות את הכל.
אני חושב שהמושג של "ניצול לרעה" של הדברים שמשתפים אינו מתאים לזמנים שלנו, והוא מנוגד גם לכל המטרה של למידה. ההיפך הוא הנכון –  כאשר אנשים לוקחים את מה שעשיתי ומשתמשים בו – אני רואה בכך הצלחה. אחרי הכל – זה מה שאני אמור לעשות כאיש מקצוע בתחום הלמידה. אני באמת מאמין שאין מקום לאגו בסביבת למידה פורחת. יותר מכך – אני חושב ששיתוף גם בונה את המקום ואת המוניטין שלי בטווח ארוך.

VN:F [1.9.22_1171]
דירוג: 0.0/5 (0 הצבעות שהתקבלו)
Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook

3 תגובות ל “אני בריאיון מתוך הסדרה – "we are the competent people"”

  1. אהבתי במיוחד את החיבור שלך לתחומים אחרים כמו אמנות (פצ'ה קוצ'ה) ואמנות לחימה (קפוארה).
    אני מאמינה שהתנסות בחוויות מעולמות השונים מעיסוקנו היומיומי, יוצרת למידה משמעותית- מצד אחד נוצר מבט רענן על נושא לא מוכר, ומצד שני הדבר מאפשר להוריד הגנות (זה לא שמחר לא אקבל בונוס כי הפסל שיצרתי קרס…)
    המגע של ניהול עם אמנות לסוגיה מאפשר למידת עקרונות הנוגעים לעיצוב תהליכים, עבודת צוות, חדשנות ועוד, אך מעל הכל יש לו פוטנציאל להרחיב את מעגל המודעות העצמית של המשתתף.
    ולא פחות חשוב- לרוב האנשים זה גם כיף!

  2. עמיר,
    תענוג לעקוב אחרי הבלוגים והפוסטים שלך ! מאוד התרשמתי מהראיון שמצוטט כאן ובכלל מנסיון חייך , וגם בשל היכרותי עימך. מבטיח להמשיך לעקוב , ולפרגן :-)
    התחום שלך מרתק אותי , אני בטוח שניפגש באיזה שהוא אופן בעתיד (הלא רחוק)
    בהצלחה !!
    שרון

  3. שרון תודה,
    שמח שמצאת עניין ושמח אף יותר שתמשיך לעקוב ולהיות בקשר.
    תודה,
    עמיר

שלח תגובה