מודל למידה 70-20-10 ומימושו בכלי Moodle ו- Totara

מודל הלמידה 70-20-10 הולך ורוכש מקום משמעותי כבסיס להבנה של תהליכי למידה בארגונים, ואף כיסוד לבנייה ותמיכה בתהליכי למידה. המודל מחדד ומנסח באופן מוצהר נקודות שרבים מהעוסקים בתחום הלמידה בארגונים מזהים ומכירים בו כבר שנים – שחלק גדול מהלמידה של אנשים בארגון אינה מתרחשת במסגרת אירועי או פתרונות למידה פורמליים, אלא במהלך העבודה והביצועים עצמם. המשמעות של המודל לתפקידן ולפעולתן של מחלקות הלמידה בארגון הוא מרחיק לכת, ולדעתי לפחות קיים בו פוטנציאל למהפכה אמיתית במעורבותינו בארגון ובתמיכה בביצועים.

בפוסט זה אציג היבטים של המודל ודוגמאות לדרכים בהן ניתן להביא עקרונות מתוכו לידי ביטוי, בשילוב עם המחשה מעשית של אפשרויות השימוש בכלים של פתרונות ניהול למידה מבוססי מערכות Moodle ו- Totara (גרסת Moodle המותאמת לארגונים).

ראשית – 10% למידה פורמלית

מודל 70-20-10 גורס כי רק 10% מהלמידה של אנשים בארגונים מתרחשת במסגרת אירועי וכלי למידה פורמליים. הכוונה היא לפעילויות כגון הדרכות וסדנאות בכיתות הדרכה, מבחנים, העברת מצגות והרצאות, וגם פתרונות e-learning מסוימים כגון לומדות המופצות ומועברות לאוכלוסיות שונות בארגון, וובינרים, הקלטות של הרצאות וכדומה. ייתכן שהאמירה שרק 10% מהלמידה בפועל מושגת במסגרות אלו נשמעת לכם לא סבירה או אף קשה לקבלה, בין השאר מכיוון שגופי למידה בארגונים רבים (שלא בכדי נקראות לרוב מחלקות הדרכה), מקדישות חלק ניכר מזמנם והמשאבים שברשותן לפעילויות מסוג זה. המודל אכן מציג לנו הזדמנות לשאול את עצמנו עד כמה פעילויות אלו משפיעות על הלמידה המתרחשת בארגון.

יש ארגונים שבשל סיבות שונות ייתכן שיש מקום משמעותי יותר ללמידה פורמלית – למשל מסיבות של רגולציה וצורך בבקרה, צרכים ליישור קו משמעותי של ידע לאוכלוסיות שונות ועוד. אך במקרים רבים, הדגש על למידה פורמלית נובע ממבני העבודה והלמידה שהתגבשו בתהליכי המהפיכה התעשייתית, והמושרשים עמוק במבני בתי הספר וההמוסדות האקדמיים של ימינו.

בכל מקרה, ברור שפעילויות למידה פורמליות אלו קיימות כיום בארגונים ודורשות ניהול ובקרה על ידי גופי ההדרכה והלמידה. האתגר בפעילויות אלו הוא לתמוך בפעילויות רבות אלו תוך ניהול יעיל ונכון של משאבים. זה הזמן לבחון כמה כלים הקיימים ב- Moodle ו- Totara המסייעים לאוטומציה וניהול של תהליכי למידה פורמליים כגון אלו.

הכלי נתמך ב: השימושים פירוט
מודולת ניהול הדרכות כיתה
Face to Face
Moodle – כתוסף צד שלישי,Totara – מובנה ניהול קורסי כיתה קביעת מחזורי הדרכות לקורסים, זימון משתתפים להדרכות, אפשרות רישום עצמי להדרכות, ניהול רשימות המתנה, אפשרות אישורי מנהלים לרישום, הוספת מידע ושדות מותאמים אישית להדרכות, פרסום ההדרכות בלוח השנה של המערכת ועוד.
מודולת מבחנים – Quiz Moodle + Totara ניהול מבחנים ומאגרי שאלות זהו אחד הכלים הגמישים והחזקים במערכת. הוא מאפשר לנהל מאגרי שאלות הממוינים לקטיגוריות, לבנות מבחנים עם שאלות מסוגים שונים – רב ברירה, טקסט קצר או ארוך, חישוב, דירוג, תשובות מספריות ועוד. שימוש בכלי זה יאפשר לכם לבחון את רמת הידע של לומדים בתחומים שונים ולזהות פערי ידע עליהם יש לתת מענה.
מודולת משובים – Feedback Moodle,
Totara – מורחב
ניהול משובים וסקרים כלי זה יאפשר לכם לבצע משובים בעקבות פעילויות הדרכה שונות – הדרכות כיתה, לומדות, סדנאות – ולקבל ניתוח של פרמטרים שונים עליהם ענו המשיבים. ניתן להגדיר תבניות משובים לשימוש חוזר בסוגי הדרכות החוזרים על עצמם.ב- Totara ניתן לבצע חיבור של תוצאות משובים שונים באמצעות מחולל הדוחות המבנה ולקבל תמונה כוללת לגבי המשובים להדרכות של מדריך מסוים, למשל.
לומדות SCORM Moodle,
Totara – מורחב
ביצוע ומעקב אחר לומדות כלי זה מאפשר להפעיל מתוך המערכת לומדות שפותחו במחוללי לומדות שונים כגון קומפיזיקה, Articulate, Captivate ו- Flash, ואשר מדווחים את ביצועי הלומדים בלומדות למערכת בפורמט SCORM.אנו ב- Kineo משתמשים פעמים רבות בלומדות כחלק מתמהיל פתרון הלמידה עבור הלקוחות שלנו. ניהול לומדות אלו והתוצאות בהן במקום נוח ומרכזי הוא קריטי על מנת להפיק מהן את המירב.
שיעור מקוון – Lesson Moodle + Totara יצירת רצף תכנים ושאלות בדפי HTML פעילוית שיעור מקוון מאפשרת לייצר תכנים כרצף של עמודי HTML, בשילוב תמונות ומדיה, ולהוסיף שאלות ועמודי הסתעפות על מנת ליצור תרחישים והעברת מידע אינטראקטיבית ללומד, כולל מתן ציונים על תשובות לשאלות והגבלת זמן לשיעור ועוד.
מחולל דוחות Totara יצירת דוחות מותאמים אישית כלי מחולל הדוחות הוא תוספת חשובה של Totara המסייעת לגופי ניהול ההדרכה לקבל דוחות על הנעשה במערכת ועל ביצועי הלומדים. המערכת מגיע עם מספר דוחות מובנים (כגון תיעוד למידה של לומדים, רשימות קורסים שונים, דוחות למנהלים לגבי תכנות הלמידה של חברי הצוות שלהם) והמחולל מאפשר ליצור מתוך ממשק המערכת דוחות נוספים ולאפשר גישה אליהם לבעלי תפקידים שונים. בנוסף, ניתן להגדיר תזמון שליחה של דוחות כקבצי אקסל מצורפים לדואר אלקטרוני.נושא הדוחות ככלי תומך לקבלת החלטות לגופי ההדרכה ולמנהלים עולה פעמים רבות כנושא קריטי בעבודתינו עם לקוחות.
ניהול כשירויות ומסלולי למידה Totara בניית מסלולי הכשרה וכשירויות בניית מסלולים להשלמת למידה וקבלת כשירות על בסיס השלמת פעילויות למידה שונות – קורסים, הדרכות כיתה, מבחנים, לומדות ועוד. Totara גם מאפשרת להגדיר מסלולי למידה הדורשים חידושים תקופתי (כגון קורסי בטיחות או אתיקה), ולשייך מסלולי למידה ליחידות במבנה הארגוני או לתפקידים ואף לקבוצות דינמיות על בסיס שדות בפרופיל המשתמש. כלים אלו מאפשרים לייצר אוטומציה של תהליכי למידה  פורמליים בארגון ולאפשר לגוף הלמידה להתמקד בהגדרה נכונה של מסלולים, ובזיהוי הזדמנויות להשפעה משמעותית על ביצועים דרך למידה.

החלק העיקרי – 70% של למידה תוך כדי עשייה

על פי המודל, רוב הלמידה האמיתית מתרחשת תוך כדי עשייה – מביצוע משימות, פתרון בעיות, השתתפות בפרוייקטים וכדומה. אין ספק שתפקיד העובד ומנהלו הם קריטיים בהיבטים אלו של למידה ארגונית, אך חשוב מאוד שנבחן מה תפקידה של מחלקת הלמידה בלמידה זו, המכונה לעתים גם למידה לא פורמלית. לדעתי, תפקידה הוא לספק דרכים, כלים והכוונה לתמיכה בלמידה תוך כדי ביצועים, וכן כלים לכלל העובדים בארגון לתמוך בביצועים אלו של אלו ולעודד תרבות של שיתוף ויצירת ידע.

בהקשר זה, מערכת ניהול למידה צריכה להיקרא אולי מערכת תמיכה בלמידה ו/או מערכת תמיכה בביצועים. המגמה של שימוש בכלי למידה חברתית וכלים לתמיכה בביצועים תופסת תאוצה בשנים האחרונות ומהווה ביטוי להיבט זה של הלמידה בארגונים. Moodle ו- Totara בנויים גם הן ביסודן על תפיסת למידה חברתית קונסטרוטיביסטית (social constructionist pedagogy), התואמת מאוד את גישת הלמידה תוך כדי עשייה. לפיכך, קיימים בהן לא מעט כלים התומכים בלמידה כזו. לפניכם תיאור של כמה מהם:

הכלי נתמך ב: השימושים פירוט
קבוצות דיון – Forums Moodle + Totara ניהול קבוצות דיון והתייעצות זהו אחד הכלים המשמעותיים הקיימים ב- Moodle ו- Totara. הוא מאפשר ליצור מהר ובקלות, ובצורה לא פורמלית, שיתוף והחלפה של ידע והתייעצות בזמן אמת. צריך לדעת לנהל נכון פורומים על מנת שיהפכו להיות כלי אמיתי לתמיכה בלמידה וביצועים. מקרה מוצלח במיוחד ראינו מתממש ברשת מרכזי השירות של יונדאי ישראל.
מילוני מונחים – Glossary Moodle + Totara פריטי ידע קצרים וממוקדים בנושאים מקצועיים ניתן להקים מילוני מונחים בנושאים שונים – כגון מוצרי ושירותי הארגון, מושגים טכניים לתמיכה בביצועים (כולל צירוף קבצים למושג – למשל תרשימים ונהלי פתרון בעיות). ניתן לאפשר לעובדים עצמם להוסיף מונחים (עם או בלי אישור שלהם על ידי מומחה האחראי על ניהול המילון המקצועי) וכן לדרג או להעיר הערות ותוספות על מונחים קיימים.
ניתן גם לקשר את המונחים המופיעים בקורס במקומות אחרים כך שיציגו קישור להגדרה המורחבת של המונח כאשר המשתמש ייבחר בכך.
בסיסי נתונים מקוונים – Database Activity Moodle + Totara כלי גמיש להקמת רשומות ומידע מסוגים שונים כלי גמיש ביותר המאפשר להגדיר מבנה של רשומות מידע ונתונים ושיתוף שלהם בצורה קלה לחיפוש וסינון. כך ניתן, למשל, להקים מאגר עם רשומות תהליכים ומסמכים בנושאים שונים, טבלה לניהול תחקירים, הפקת לקחים מפרוייקטים, רשימת רעיונות לחידושים ושיפורים, רשימת מומחים המוכנים לייעץ ולסייע בתחומים שונים ועוד ועוד.
בפוסט קודם הרחבתי לגבי כלי ניהול בסיס הנתונים.
סרטוני וידאו  Moodle + Totara העלאת קטעי וידאו למידה באמצעות קטעי וידאו קצרי יכולה להיות יעילה ביותר כאשר מדובר בנושאים טכניים, נושאי שירות ומכירה, אוריינטציה, רגולציה, מנהיגות ועוד. כל מה שאתם זקוקים לו זה מכשיר טלפון נייד עם מצלמת וידאו, ותוכלו להעלות למערכת ניהול הלמידה טיפים של מומחים, רעיונות ליישום פתרונות, דוגמאות להצלחות וכשלונות, וכדומה. בהקשר זה – יש לכם הזדמנות להציץ בטיפים של מובילי דעה בתחום הלמידה בערוץ Kineo TV שלנו – העברי וגם הלועזי (ואם יש לכם טיפ משלכם – אנא שלחו לנו).
אפליקציית Mobile Moodle + Totara גישה למערכת באמצעות סמארטפון אפליקציית המובייל (בינתיים ל- iPhone, בקרוב ל- Android) מאפשרת ללומד גישה למערכת ניהול הלמידה מכל מקום, והיעזרות בידע המצוי בה בזמן אמת – כאשר הוא זקוק לתמיכה בביצועים.

החלק החברתי – 20% של למידה חברתית, משוב וצפייה במודלים לחיקוי

הכוונה במרכיבים אלו של מודל הלמידה 70-20-10 היא למצבים בהם אנו מקבלים משוב על הביצועים שלנו (ממנהלים או עמיתים, למשל) או למצבים בהם אנו צופים ולומדים מביצועיהם של אחרים. חלק גדול מן הכלים שהוזכרו בחלק הקודם יכולים לשמש גם לתנמיכה בלמידה חברתית וקבלת משוב – כגון פורומים, בסיסי נתונים ומילוני מונחים  (בהם יש אפשרות להעלאת ערכים ורשומות על ידי הלומדים עצמם ודירוג רשומות עלי ידי אחרים), וסרטוני וידאו (בהם יוצגו מודלים לחיקוי ושיתוף ידע על ידי אנשים שונים בארגון).

להלן פירוט של מספר כלים ושימושים נוספים עם דגש על למידה ממשוב ומאחרים:

הכלי נתמך ב: השימושים פירוט
בלוגים Moodle + Totara ניהול בלוגים אישיים בלוגים אישיים מאפשרים למומחים, למנהלים ולעובדים בכלל, ואולי אף ללקוחות וספקים, לשתף פריטי ידע קצרים או ארוכים, ולהזמין תגובות ודיונים של אחרים למתואר. ניתן לשלב בבלוגים קישורים למידע נוסף, סרטוני וידאו, תמונות ועוד.
ויקי Wiki Moodle + Totara יצירת מאגר ידע משותפים אתם מכירים בודאי את הויקי המפורסם ביותר – ויקיפדיה. בעזרת כלי הויקי המובנה ב- Moodle ו- Totara תוכלו ליצור תשתית ליצירת ותיעוד ידע סמוי וגלוי המפוזר ומבוזר בין מגוון גורמים בארגון ולייצר בעזרת חוכמת ההמונים מאגר ידע שיתופי ומרכזי הזמין בכל עת. ניתן להגדיר הרשאות שונות למשתמשים שונים וכן לתווך ולבקר את הידע המיוצר על פי הצורך.
תכניות התפתחות אישיות Totara בניית תכנית למידה אישית Totara מאפשרת לעובד ולמנהלו הישיר לגבש תכנית למידה אישית מתוך מגוון מקורות הלמידה המצויים במערכת. ניתן להגדיר קורסים וכשירויות שהעובד מבקש להוסיף ליעדי הלמידה שלו, או להגדיר את התכנית כך שמנהלים מוסיפים לעובדיהם את הלמידה הרצויה. ניתן גם להגדיר יעדי למידה מילוליים, להוסיף הערות במהלך השנה על השגתם והתפתחותם, ולהגדיר תאריכי יעד להשלמת פריטי הלמידה השונים. כך ניתן גם להגביר את המוטיבציה האישית של הלומד להתפתח ולאפשר דיאלןג בין העובד למנהל לגבי הלמידה והשפעתה על הביצועים.
זיהוי פערים והערכת 360 Totara – תוסף של Kineo כלי לזיהוי פערי ידע כלי זה מאפשר לעובד להעריך את הידע והמיומנות שלו בתחומים שונים, ולאחר מכן להשוות זאת להערכתם של אחרים (עמיתים, מנהלים, שותפים, לקוחות וכדומה) לגבי יכולותיו. בעקבות זאת, ניתן להציג בתרשים עכביש את פערי התפיסה בין העובד לבין האחרים ולהמליץ לעובד על פריטי למידה העשויים לשפר את הידע שלו בנושאים השונים.

 

בראייה כוללת – למידה משולבת ומותאמת לצרכי ומאפייני הארגון

כפי שלמידה אמיתית משלבת מגוון דרכים ומקורות – פורמליים, חברתיים וכאלו התומכים בעשייה ובביצועים, כך גם הפתרונות הטובים עשויים לכלול שילוב של כלים – מה שמוכר לנו במונח ״למידה משולבת״ – Blended Learning. כפי שהמחשתי לעיל, מערכות למידה מבוססות Moodle ו- Totara  יכולות לספק מגוון מרכיבים לתוך תמהיל זה, ולהשלים את סל הפתרונות הנוספים שנייצר עבור הצרכים המגוונים של הלומדים בארגון – עובדים, מנהלים ואף לקוחות, מפיצים וספקים. תוכלו לעיין כאן על מנת לקרוא את התובנות שלנו על יצירת תמהיל למידה ושיפור ביצועים.

לעתים אין זה פשוט לגבש ראייה כוללת של הפתרון כבר בשלב ראשון, ובמקרים רבים הוא נבנה ומתגבש בהדרגה ואף משתנה בהמשך. בכל זאת, אם אתם רוצים לבחון את המענה הכולל שאתם מספקים ללמידה בארגון, אני מציע לכם לבחון את כל קשת הנושאים שהוזכרו בפוסט ולנסות לגבש לעצמכם תמונה כוללת של תהליכי התמיכה בלמידה. כמו כן, לכל ארגון המאפיינים הייחודיים שלו והבשלות שלו בנוגע לתהליכי למידה. יש ארגונים בהם נדרש דגש גדול יותר לתהליכי למידה פורמליים, ולעומתם ארגונים בהם תרבות הלמידה מותאמת ללמידה שיתופית ולמודלים של תמיכה בביצועים. המבנה המודולי והגמיש של Moodle ו- Totara מאפשר ל"הדליק" ול"כבות" כלים ופעילויות לפי הצרכים הספציפיים של הארגון, ואף לפתח פתרונות מותאמים לתהליכי למידה כפי שרוצים שהם יתרחשו (יתרון של פתרונות הקוד הפתוח של מערכות אלו).

אם אינכם בטוחים מה מערכת ניהול למידה יכולה להוות עבורכם ועבור ארגונכם, הנה מקום טוב להתחיל בו את המסע – מערכת ניהול למידה – מאיפה מתחילים?

VN:F [1.9.22_1171]
דירוג: 4.3/5 (4 הצבעות שהתקבלו)
מודל למידה 70-20-10 ומימושו בכלי Moodle ו- Totara, 4.3 out of 5 based on 4 ratings
Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook

3 תגובות ל “מודל למידה 70-20-10 ומימושו בכלי Moodle ו- Totara”

  1. הי אמיר
    המערכת פותחה בלוגיקה מצוינת של מיפוי כל צירופי הלמידה בארגונים במובן הזה היא חלוץ אמיתי בשדה זה.

    הבעיה המרכזית של מערכות מסוג זה היא העמסת עבודת כתיבה בהן, שבאה בנסף לדיווחים קיימים במעכות המידע האחרות של הארגון.

    כך למשל כמעט כל ישיבת צוות היא ארוע למידה.
    ארגון מסודר מדווח את המתרחש בישיבות למערכת מעקב החלטות/משימות.

    האתגר הוא להתלבש על מערכות הדיווח הקיימות ולמצותן.

    כמו כל מערכת לנהול ידע עולה השאלה הגדולה מה המוטיבציה להשקיע בשמן הכתיבה בה ובחשיפה של ידע, שבמקרים רבים מהווה את בסיס מעמדו של העובד הותיק/ המומחה?
    עניין שני הוא מה מידת הסיכון והמחיר שבחשיפת התנסויות כושלות של המדווחים?

    עניין שלישי הוא ה-ROI של מערכת כזו. מתי מתחילים לראות החזר על ההשקעה, ומה גודל ההחזר?

    המערכת תלויה תלות קריטית בתרבות ארגונית המבטלחת פחד ותחושת מחסור בהערכה.

    התחום שלי הוא שנויים בתרבות הארגונית הנדרשים לענין הכנתה להחדרה מדורגת של מערכות מידע.

    המון הצלחה
    שוקי

  2. שוקי תודה על התגובה.
    אני מסכים לחלוטין עם שתי הנקודות החשובות שהעלית:
    1. מערכת ניהול למידה חייבת להיות קלה לשימוש וידידותית, ובעיקר לאפשר לתהליכי למידה לקרות מהר וטוב יותר ולא ליצור תיעוד חסר ערך של פעולות שונות שאינן תומכות בביצועים. למרבה הצער תפיסות ישנות של מערכות ניהול למידה, אכן רואות בהן מערכות לדיווח ובקרה. Moodle ו- Totara בנויות על בסיס תפיסת למידה אחרת. גם הגישה בה אנו נוקטים ביישום הכלים ובחירת והתאמת הכלי לארגון ולאתגרי הלמידה והביצועים שלפניו שמה דגש על חיבור הכלי למה אנשים באמת צריכים ולנושאים בהם יש לתמולך בהם.

    2. הצורך בתהליך שינוי ובהתאמת תרבות למידה פתוחה ותומכת הוא הכרחי אם אכן מבקשים ליישום תפיסת ומדיניות למידה, וכתוצאה מכך גם פרקטיקות, היוצאים ממודל הלמידה 70-20-10. מהלך כזה אכן חייב להתחיל מהחלטה ארגונית ומשינויט תפיסת התפקיד בקרב מנהלים, עובדים, גוף הלמידה בארגון ואחרים.

    עמיר

  3. הנה פוסט אחר – של קלארק קווין שחיבר ספר על למידה במובייל – המתייחס גם הוא לקשר בין מודל 70:20:10 למימושו באמצעות טכנולוגיות חדשות, לרבות למידה ניידת.
    http://blog.learnlets.com/?p=2564

שלח תגובה