תתחילו לחשוב מחדש על כל מה שאתם ״יודעים״ על למידה

מאז שהייתי ילד אני מאוד אוהב לקרוא ספרים. הייתי קורא ונסחף לתוך הספרים וגומע אותם בשקיקה. בספריה שבמושב היו כמה מאות ספרים לילדים ונוער, ואני זוכר תקופות בהן ציפיתי שירכשו כבר ספרים חדשים על מנת שיהיה לי מה לקרוא. עד היום אני לומד רבות מספרים, ומשתדל לקרוא ספר חדש אחת לחודש. היום אלו לרוב ספרים מקצועיים.

קריאת ספר תמיד נתפשה בעיני כפעילות מאוד אישית. לכל היותר אני יכול לשתף חברים ועמיתים בכמה רשמים ותובנות מן הספר. אך לפני כשנתיים חוויתי סוג אחר של קריאה. חוויה זו ערערה את תפיסתי לגבי קריאה וגרמה לי גם לחשוב מחדש על האופן בו אנו לומדים בכלל.

קריאה שיתופית

זה החל בקשר מקרי עם בחור הולנדי בשם Hans de Zwart, שהוא מנהל חדשנות טכנולוגיות למידה בחברת Shell. הכרנו בכנס וירטואלי על מערכת Moodle ויצרתי קשר בעזרת LinkedIn. לאחר כמה חודשים קיבלתי ממנו הזמנה לקבוצת קריאה שיתופית. הוא בחן הכנסה של טכנולוגיות תלת ממד לצרכי למידה בחברה, ולשם כך עמד לקרוא ספר מוביל בנושא – Learning in 3D. אך במקום לקרוא את הספר לבד, הוא הזמין 10 אנשים מתוך Shell ו- 10 אנשים חיצוניים ליצור קבוצת קריאה שיתופית. זה עבד בצורה הבאה:

  • כל אחד מאיתנו רכש את הספר, שלו 10 פרקים.
  • חילקנו בינינו את האחריות לסיכום הפרקים, כך שלכל פרק היו שני אנשים שעמדו להוביל את הפקת התובנות ממנו בתורנות שבועית. את הסיכום כתב כל אחד מאיתנו והעלה לקטגוריה ספציפית שפתח Hans בבלוג שלו.
  • נקבעה תגית טוויטר בה סימנו באופן שוטף תובנות וציטוטים שלנו מהספר.
  • אותה תגית שימשה אותנו גם באתר שיתוף הקישורים Delicious לריכוז קישורים לאתרים וחומרים רלוונטיים ברשת שרצינו לשתף עם הקבוצה.
  • אחת לשבוע קבענו שיחת ועידה טלפונית בת חצי שעה אותה הובילו שני המסכמים התורנים של הפרק, ובה החלפנו דעות בנושא הפרק.

זו הייתה חוויית קריאה חדשה עבורי. ההזדמנות לקרוא ובמקביל להיחשף לתובנות של אנשים בעלי ניסיון ורקע מגוון, ממקומות אחרים בעולם, הרחיבה את ההבנה והלמידה שלי את הספר והתוכן שלו. תהליך הקריאה הפך גם יותר מחייב ו- Engaging עבורינו, מכיוון שגם היינו מחוייבים לתרום לו באופן אקטיבי. הלמידה הייתה יותר דיאלקטית ומתפתחת, בצורה שמזכירה אולי את הדיאלוגים הסוקרטיים של אפלטון, למי שמכיר. מצד שני, היו גם קשיים וחסרו לנו הרגלים נדרשים אולי לצורת למידה זו. למשל, היו חברים בקבוצת הקריאה שההשתתפות שלהם הייתה מועטה מאוד בתהליך. ריבוי ערוצי התקשורת הקשה לעתים על היכולת להתמקד והסיח את הדעת למחוזות אחרים. בתור ניסוי מקצועי זו בהחלט הייתה הזדמנות ללמוד על בשרינו למידה שיתופית אינטנסיבית. אגב, את הסיכום שלי בחרתי לעשות באמצעות מצגת ב- Slideshare. דרכים נוספות ללמידה נוצרו תוך כדי הקריאה, כגון משחק שיתופי בעולם הקרבות בתלת ממד של Quake III, על מנת לחוות במשותף את חוויית הלמידה בתלת ממד. את סיכומי הפרקים כולם תוכלו למצוא בבלוג של Hans.

מערוץ 1, לכבלים, ליוטיוב…למובייל?

כעת הרשו לי להרחיב את היריעה ולהשליך מחוויה זו לנושא של למידה חברתית והמהפכה המחשבתית והפרקטית שהיא טומנת בחובה.
מערכות וצורות הלמידה הפורמליות בהן הורגלנו רובנו מילדות נסמכות על תפיסה ופרקטיקות המדגישות ריכוזיות של הידע ושל האחריות לתהליך הלמידה. תכניות הלמידה בבית הספר, באוניברסיטה ובתכנית ההדרכה הארגונית נקבעות על ידי גורמים מקצועיים המזהים את מבנה הידע הרצוי ומקצים אותו לאוכלוסיות ולתחומי הלמידה השונים. מומחי תוכן אחראים לפיתוח התכנים וחומרי הלמידה שישמשו בתכניות הלימוד. העברת התכנים נעשית גם היא על ידי קבוצת אנשים שהוכשרו לכך (מורים, מרצים או מדריכים) ומעבירים זאת לקבוצה גדולה של לומדים.
לשיטה זו יש יתרונות בניהול של העברה שיטתית של ידע לקבוצות גדולות של לומדים. יש בה יתרונות נוספים כגון יכולת ליצור אחידות בידע המועבר, יכולת למדוד ולהעריך בצורה שיטתית את הלמידה והידע הנרכש אצל הלומדים ואולי גם תפעולית.

אך נגזרות ממנה גם השפעות והשלכות אחרות. למשל, תפקיד הלומד במסגרת כזו הוא פסיבי יחסית ועליו להתרכז בצריכה של הידע המועבר ובהבנתו. תוצאה נוספת של המערכת הפורמלית היא שעדכון של חומר כרוך בתהליכים ארוכים ומסורבלים למדי. בסביבה הארגונית והעסקית המהירה והמשתנה של ימינו לתוצאות אלו ונוספות הנובעות מן השיטה הפורמלית הריכוזית ללמידה יכולות להיות השלכות בעייתיות על זרימת הידע בארגון, על היכולת של העובדים והארגון לייצר למידה, להתמודד עם שינויים ולקיים חדשנות החיונית להשרדותו וצמיחתו.

במקביל, אנו חווים התכנסות והתפתחות טכנולוגית, יחד עם שינויים דמוגרפיים ותרבותיים המושכים ויוצרים ״מלמטה״ כלים והזדמנויות ללמידה מסוג אחר. למידה שיתופית. צורות למידה אלו, ואפילו הגדרת המושג עצמו, נמצאים בתהליך דיון וגיבוש מתמשך. אך כבר כעת ניתן לומר שמדובר בשינוי עמוק בתהליכי יצירת והפצת הידע והלמידה.

ניסיתי לחשוב על דימוי שימחיש את מהות השינוי. המשל שעלה לי הוא מעבר מימי ערוץ טלוויזיה יחיד, דרך טלוויזיה מרובת ערוצי כבלים ולוויין ועד מאות שעות הוידאו שמועלות כל יום לאתרים כגון YouTube, Vimeo ואחרים. בימי הערוץ הממלכתי היה לנו מקור מידע אחד ריכוזי וכולנו היינו צרכנים פסיביים ללא אפשרות בחירה. ריבוי הערוצים פתח בפנינו אפשרות לבחור נושאים שונים על פי העדפותינו וצרכינו. התוכן עדיין נוצר על ידי מומחים לנושא כגון תסריטאים, שחקנים, מגישים, צלמים ובמאים מקצועיים. בדומה לכך, בעולם הלמידה, רשתות האינטרנט והאינטראנט ומנועי החיפוש אפשרו לנו להיחשף למידע ולמידה ממגוון מקורות ולבחור את המידע שאנו רוצים ללמוד לפי צורך ממוקד בלמידה. השלב הנוכחי לוקח זאת צעד נוסף קדימה ומקנה לכולם תפקידים ויכולות נוספים של יצירת ידע משותפת, דירוגו, הרחבתו, שימוש חוזר ועיבוד שלו והפצתו לרשתות שונות של מכרים ועמיתים. אגב, השלב הבא לדעתי ירחיב את מצבי הלמידה והשיתוף באמצעות המכשירים הניידים המלווים אותנו לכל מקום וזמינים לנו בכל רגע כמעט.

ההזדמנויות והסכנות

יש בשינוי זה יתרונות והזדמנויות רבים, יחד עם סכנות, חששות ושאלות לא מעטות, עמן עלינו להתמודד כאנשי למידה ארגונית.
למשל – כיצד ניתן לפקח על הידע המופץ ולדאוג שלא משוכפלות ומונצחות טעויות קריטיות? מי ערב לאיכות המידע המועבר? ומצד שני – איך מקנים למשתתפים בתהליך הלמידה יכולות וכישורים חדשים ליצירה וצריכה של ידע בכלים ובגישות החדשים? כיצד מקלים למשל על עובדים חדשים מללכת לאיבוד בבליל הקולות והדעות האופייני לתהליך למידה שיתופי? וכן שאלות הנוגעות לנושאי אבטחת מידע, תשתיות טכנולוגיות, תפקיד גוף הלמידה בארגון ועוד.

אם יש לכם קצת יותר מ- 20 דקות פנויות, אני ממליץ לכם לצפות בהרצאה מעוררת השראה זו, של Dan Tapscott, שחיבר ספרים כגון Wikinomics ו- Growing Up Digital. ההרצאה ממחישה בסיפור אמיתי את העוצמות של למידה חברתית ברשת, ואת הרוח של הדור שגדל לתוכה.

בפוסטים עתידיים בנושא זה אמשיך לבחון התפתחויות בתחום, את התפקיד שלנו במתרחש וכן אסקור דוגמאות וכלים קיימים מהם ניתן ללמוד ולגבש תפיסות ופרקטיקות חדשות ורלוונטיות.

בינתיים, אני מזמין אתכם להצטרף לתהליך היצירה הצנוע של למידה ושיתוף בבלוג זה ולהוסיף את התובנות וההתלבטויות שלכם בתגובות לפוסט.

VN:F [1.9.22_1171]
דירוג: 5.0/5 (2 הצבעות שהתקבלו)
תתחילו לחשוב מחדש על כל מה שאתם ״יודעים״ על למידה, 5.0 out of 5 based on 2 ratings
Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook

2 תגובות ל “תתחילו לחשוב מחדש על כל מה שאתם ״יודעים״ על למידה”

  1. מה הקישור הישיר לסרטון- הוא ממש מצויין!

שלח תגובה