מעידן הקרח לעידן המהפיכות

סקירה אסטרטגית ועצות פרקטיות להתמודדות עם התמורות בעולם הלמידה הארגוני

דמו בנפשכם מנהל הדרכה או מנהלת הדרכה שעשו עבודה מקצועית ואפקטיבית בארגון לפני כעשר שנים. אין זה משנה באיזה ארגון או תחום מדובר – ייצור, שירותים, מכירות, פיננסים או ארגון ציבורי כגון צבא או ארגוני בטחון והצלה. כעת, הבה נדמה מצב בו אותו אדם קפא בזמן במעין עידן קרח למשך 10 השנים האחרונות, והתעורר לאחרונה. אני מבטיח לכם שהיה עובר עליו זעזוע מקצועי רציני שהיה מערער רבים מן היסודות עליו ביסס את מקצועיותו ותרומתו לארגון. יתרה מזאת, אם היה מכיר ומזהה את המגמות העתידות להתרחש בתחום הלמידה בארגונים, אין ספק שחששותיו היו גוברים עוד יותר. הדבר נכון גם לגבי מנהלים ועובדים בכלל ולא רק לגבי העוסקים בתחום הלמידה – התפקידים של כולם עברו טלטלות וימשיכו לעשות זאת.

בפוסט זה אנסה לסקור מספר מגמות ושינויים המתרחשים בעולם הלמידה בארגונים בשנים האחרונות והצפויים להתחזק בשנים הקרובות. שינויים אלו מסמנים מהפכה תפיסתית ופרקטית באופן בו מתרחשת למידה במקום העבודה. מי שלא יבחין בהם ולא יפעל תוך התייחסות אליהם, צפוי אכן להישאר קפוא ולאבד את הרלוונטיות שלו. בסוף המאמר אציע מספר כיווני פעולה שיסייעו לכם לעמוד בקצב השינויים, בכל תפקיד שתהיו.

על מגמות עסקיות, ארגוניות וטכנולוגיות

ראשית, כדאי להביט על השינויים בעולם הלמידה מתוך הקשר רחב יותר – של גורמים המשפיעים ודוחפים את המגמות הללו. הסתכלות כזו תחזק את ההבנה שלנו שמדובר בתהליכים שיילכו ויתעצמו ככל שההשפעות הרחבות הללו תמשכנה.

ארבעה זרמי עומק משפיעים על הלמידה בסביבה הארגונית:

  1. סביבה של אי ודאות ושינוי – הסביבה העסקית היא כיום סביבה לא יציבה ורבת שינויים. הדינמיות הנובעת מהשפעות הגלובאליזציה, משברים כלכליים וחברתיים, מעורבות גוברת של רגולציה במגוון תחומים – כל אלו מכריחים ארגונים לפעול באופן מהיר ודינמי הרבה יותר מבעבר. ההשלכות של כל זה על הצורך במהירות הפצת הידע והלמידה הן משמעותיות.
  2. יותר ביצועים בפחות משאבים – הלחצים השונים והתחרות הגוברת מביאים לדרישה מתמדת לצמצם במשאבים, אך בו בזמן לספק יותר תפוקות תוך זמן קצר יותר. גם צוותי הלמידה נדרשים לספק פתרונות מהירים וזולים יותר, ויחד עם זאת להצדיק עוד יותר את תרומתם המתמדת לביצועים אישיים וארגוניים.
  3. שינויים בציפיות ובגורמי ההנעה של עובדים – התחרות גוברת גם על גיוס ושימור של כוח עבודה מיומן ואיכותי. משך העבודה של עובד בארגון אחד מתקצר, וגם הציפיות של עובדים ממקום העבודה כוללות מתן משקל רב יותר להיבטים של התפתחות מקצועית, קידמה טכנולוגית, ואוטונומיה רבה יותר.
  4. התפתחות והתכנסות טכנולוגיות – מגמות טכנולוגיות שונות מקרינות גם הן על עולם הלמידה בארגונים. החל מעליית השימוש ושילוב של מגוון יכולות רבות עוצמה במכשירים ניידים, דרך זמינות של שירותים שונים וזולים יחסית ב"ענן", וגם הפופולאריות והרגלי השימוש ברשתות חברתיות וכלים חדשים לתמיכה בביצועים.

 התרשים הבא מייצג את ארבעת המגמות המשפיעות על עולם הלמידה

 

מגמות המשפיעות על עולם הלמידה

מגמות המשפיעות על עולם הלמידה

 

לשינויים אלו השפעה מכרעת על כל היבטי ההתנהלות של הארגון – החל משיווק, מכירות ופרסום, דרך קשרי לקוחות, תפעול וביצועים, ועד מבנים ארגוניים, גיוס עובדים, שימור שלהם, ניהולם ועל כל התחומים של למידה וידע. כעת נתמקד בהשפעה על עולם הלמידה.

מגמות ושינויים בעולם הלמידה

I.    תמיכה בביצועים

  • נושא תמיכה בביצועים אינו חדש אמנם לעולם הלמידה, אך בשנה-שנתיים האחרונות הוא הופך להיות שגור בפי כל והצורך להתמקד בו כיעד למאמצי הלמידה יילך ויתגבר. דגש זה ברור לאור המגמות העסקיות שתיארנו לעיל.
  • בהקשר זה ראוי להזכיר את מודל 70-20-10 בעולם הלמידה. המודל מתאר את האופן בו מתרחשת למידה בפועל בארגונים. הטענה היא שכ- 10% מהלמידה מתרחשת במסגרות של למידה פורמלית המנותקות מסביבת הביצוע (כגון הדרכות וקורסים, לומדות), 20% מהלמידה מתרחשת כתוצאה מצפייה באחרים וקבלת משוב על הביצועים שלך, וכ- 70% מהלמידה שלנו בארגונים מתרחשת תוך כדי ביצוע. כמעט בכל כנס משמעותי, בירחונים, בבלוגים של מובילי דעה ובקבוצות מקצועיות בתחום הלמידה, מתקיים דיון ער על הצורך להסיט חלק גדול מתשומת הלב לתמיכה בתהליכי למידה תוך כדי ביצוע. לכך יש משמעויות מרחיקות לכת לגבי התפקיד של הגופים האחראים ללמידה בארגון (נרחיב על כך בהמשך).
  • לזמינות של מקורות ידע וחלופות שונות לתמיכה בלמידה ובביצועים יש השפעה רבה על התחום. עובדים רבים מוצאים במהירות מענה להתמודדות עם אתגרים מקצועיים, ניהוליים ואחרים על ידי חיפוש ב- Google, צפייה בסרטונים ב- YouTube ואיתור מידע באתרים מקצועיים שונים. ערוצים אלו עשירים בתוכן, מתעדכנים במהירות רבה והם זמינים ברגע שאתה זקוק להם (גם דרך מכשירים ניידים). פתרונות הלמידה שלנו חייבים ל"התחרות" עם החלופות הללו באיכות הפתרון, במהירות ובזמינות שלו, במידת העדכניות ובנוחות השימוש בהם – וזו לא משימה פשוטה כלל.
  • הזמן שיש לנו למתן מענה למידה הולך ומתקצר. אם בעבר הלקוחות הפנימיים והחיצוניים שלנו היו מוכנים להמתין שבועות ואף חודשים לפני קבלת מענה הדרכתי לגישור על פערי ידע ומיומנויות, כיום הם מצפים לקבל את הפתרון עוד לפני שעלה הצורך או מייד ברגע שצץ. כמעט כל ארגון שאנחנו פוגשים מציין שאת הפתרון הוא היה צריך "אתמול" (והדבר נכון לא רק לישראל ואינו נובע רק מה"מחלה" המוכרת שלנו של המתנה לרגע האחרון). משמעות נוספת היא שארגוני למידה נדרשים להיות הרבה יותר פרואקטיביים ול"נבא" את הצרכים הצפויים לצוץ.
  • גם המערכות המשמשות לניהול תהליכי למידה והפצה של תכני למידה עוברות שינויים משמעותיים בשנים האחרונות, על מנת לספק את הגמישות והדינמיות הנדרשת. מערכות מובילות נדרשות ומספקות כעת פתרונות לצרכים כגון:
    • ניהול תכניות למידה אישיות המתגבשות ומשתנות בשיח בין העובד לבין מנהליו
    • אוטומציה חכמה של תהליכי ומסלולי למידה לפי תפקיד ויחידות ארגוניות – על מנת לייעל תהליכי למידה ולהתוות דרכי התפתחות מקצועיות
    • כלים לתמיכה יעילה בביצוע למידה רגולטורית אפקטיבית ובדיווח ובקרה עליה
    • דגש גובר על נראות אטרקטיבית וממשק משתמש ידידותי ונוח
    • שילוב של מקורות וכלי למידה שונים – לרבות וידאו, לומדות, כלים ללמידה חברתית ולשיתוף ידע – ככלים לתמיכה בביצועים בזמן אמת
    • יצירת ודירוג תוכן על ידי משתמשים, ויכולות חיפוש ואיתור מהיר של פריטי ידע

מערכת ניהול למידה של British Airways הכוללת מסלולי למידה, היבטי למידה חברתית, פרופילים ותכניות התפתחות אישיות וכלים לדיווח ובקרה

 

מערכת ניהול למידה של British Airways

מערכת ניהול למידה של British Airways

II.    למידה חברתית

  • רשתות חברתיות הפכו לחלק בלתי נפרד מן החיים של רבים מאיתנו. חוויית השימוש בהן והיתרונות הטמונים בשימוש ב"חכמת ההמונים" גם לעולם הלמידה יכולים לספק פלטפורמה שתאפשר לספק מענה מהיר ואפקטיבי לתמיכה בידע ובביצועים. אנשים רבים פונים לכלים כגון Twitter, קבוצות מקצועיות ב- LinkedIn, פורומים מקצועיים ועוד – כמקור ללמידה. ארגונים רבים כבר בוחנים דרכים לנצל פלטפורמות אלו וכן לתת מענה בפלטפורמות פנים-ארגוניות לצרכים אלו. לראייה – רכישתה של Yammer (הרשת החברתית הפנים-ארגונית) על ידי Microsoft בחודש יוני האחרון, השילוב של היבטים חברתיים בכלים ש-Google מציעה למשתמשים ולארגונים ועוד.

III.  למידה מתוקשבת – עידן הבשלות

  • הצורך בפיתוח פתרונות למידה מהירים הוביל לפריחה של מתודולוגיות וכלים לפיתוח מהיר של למידה מתוקשבת – בגישה המכונה Rapid e-learning. גישות וכלים אלו מאפשרים לקצר את תהליכי הפיתוח של תוצרי למידה, לייצר תבניות לפיתוח סוגי ידע בעלי אופי ומבנה דומה, ולהפיק ולהפיץ אותם תוך זמן קצר (עד כדי שבועות ספורים ואף ימים בודדים). כלים חדשים לפיתוח למידה (כמו למשל Articulate Storyline – שלמרבה השמחה תומך גם בעברית) מקלים מאוד על מפתחי הלמידה ומאפשרים להם ליצור תוצרי למידה אינטראקטיביים ואיכותיים ביותר מבלי שיצטרכו להיעזר ביכולות תכנות, כפי שנדרשו לעשות בעבר.
  • החשיפה של קהל היעד של תוצרי הלמידה לגירויים שונים ומעוצבים היטב בערוצים כגון טלוויזיה, אינטרנט, פרסומות וקולנוע מכריחים אותנו לייצר למידה אטרקטיבית ומעניינת הרבה יותר. אם אנו מעוניינים שהלומד יקדיש חלק מזמנו היקר ללמידה של תוכן כלשהו, אנו חייבים לספק לו חוויית למידה ויזואלית, לספר לו סיפור שמערב אותו מבחינה רגשית ומקצועית, ולגרום לו ליהנות ולהרגיש שהוא הועשר מתהליך הלמידה. אם לא נעשה זאת – הוא יאבד את סבלנותו תוך זמן קצר ביותר.
  • הפתיחות ואף הדרישה לפתרונות למידה מתוקשבת המבוססים על פלטפורמות של קוד פתוח (Open Source) מתחרים כעת "ראש בראש" עם פתרונות קנייניים. מערכות קוד פתוח רכשו לעצמן מקום של כבוד וערך בתחומים שונים כגון מערכות הפעלה (Linux, Android), דפדפנים (Firefox), בניית אתרים (WordPress, Drupal) ושפות תכנות ומסדי נתונים (PHP, MySQL). גם בעולם הלמידה מערכות הקוד הפתוח הגיעו לבשלות מזה זמן מה ומספקות לארגונים מענה רב ערך בעלות הנמוכה משמעותית ממערכות אחרות ותוך מתן גמישות רבה הרבה יותר לביצוע התאמות לצרכים של הארגון. כך, למשל, גובר השימוש במערכות ניהול למידה כגון Moodle ו- Totara בעולם הארגוני, ונעשה שימוש בכלים של קוד פתוח בפתרונות למידה למכשירים ניידים.
לומדת מנהלים בנושא הערכה ומתן משוב – בשילוב תרחישי וידאו ואלמנטים של משחקיות
שילוב תרחישי וידאו ואלמנטים של משחקיות בלומדות

שילוב תרחישי וידאו ואלמנטים של משחקיות בלומדות

IV.    למידה ניידת – תחילת הפריצה

התחום של למידה ניידת הוא אחד התחומים החמים והדינמיים ביותר בחודשים האחרונים. ניתן להבין זאת גם מתוך התייחסות למגמות שהצגנו בתחילת המאמר – הטכנולוגיות של המכשירים הניידים החדשים מספקות לנו כלים מגוונים ואיכותיים ללמידה, הצורך בתמיכה מהירה בביצועים בשטח מתאים במיוחד לידע הזמין כל הזמן ולפי דרישה באמצעות מכשירים ניידים, והציפיות של עובדים שנספק להם חוויות אישיות ואטקרטיביות כגון אלו להן הם מורגלים באפליקציות במכשיר שלהם מעצימים את התהליך הזה.

להערכתינו, למידה ניידת תוביל את כל עולם הלמידה למחוזות חדשים ותשנה משמעותית את פני הלמידה ואת החיבור החזק שלה לתמיכה בביצועים. בטבלה שלפניכם ריכזתי מספר משמעויות של פתרונות למידה ניידת.
משמעויות של פתרונות למידה ניידת

משמעויות של פתרונות למידה ניידת

חשוב לציין שלמידה ניידת היא שונה מאוד מלמידה בהדרכה כיתה או למידה מתוקשבת (בלומדות מול מחשב). ככזאת, היא תהיה חלק מתמהיל שלם של פתרונות למידה שיתפרסו מלפני ההשתתפות במסגרות למידה פורמלית ויימשכו אחריהן, ללא הפסקה ובכל עת. הנה מספר דוגמאות שימחישו את אופייה הייחודי של למידה ניידת. אגב – אין לי ספק שחלק מכם ירים גבה ויחשוב – "האם בכלל אלו דוגמאות של למידה?".
יישום פתרונות של למידה ניידת לאוכלוסיות שונות

יישום פתרונות של למידה ניידת לאוכלוסיות שונות

אפליקציית מוצרים לאנשי מכירות ולקוחות שפיתחנו לחברת Nikon
אפליקציית מוצרים לאנשי מכירות ולקוחות שפיתחנו לחברת Nikon
אפליקציה בנושאי בטיחות וגהות לשימוש ורענון בעקבות לומדה או הדרכת כיתה
אפליקציה בנושאי בטיחות וגהות
אפליקציה בנושאי בטיחות וגהות

משמעויות והמלצות לפעולה

ההזדמנויות והסכנות

יש בשינויים המתוארים לעיל יתרונות והזדמנויות רבים, יחד עם סכנות, חששות ושאלות לא מעטות, עמן עלינו להתמודד.

ההזדמנויות שלנו הן, בין השאר:

  • יכולת אמיתית להשפיע על ביצועים אישיים ועסקיים דרך כלים לתמיכה בביצועים
  • למרות הקיצוצים והצמצומים הנדרשים – יכולות להשיג משאבים נוספים על סמך ההשפעה הישירה של פתרונות למידה על תוצאות
  • הזדמנויות למידה רבות עבורינו – על מתודולוגיות חדשות, שינויי גישה, כלים וטכנולוגיות
  • יכולת להוביל שינויי תפיסה ופרקטיקה לגבי למידה ומשמעויותיה בקרב עובדים, מנהלים, לקוחות, ושותפים עסקיים

ולעומת זאת החששות והסכנות עשויות לכלול שאלות כגון:

  • כיצד מקנים לאנשים יכולות וכישורים חדשים ליצירה וצריכה של ידע בכלים ובגישות החדשים?
  • כיצד ניתן לפקח על ידע המופץ בכלים חברתיים ולדאוג שלא משוכפלות ומונצחות טעויות קריטיות? מי ערב לאיכות המידע המועבר?
  • כיצד מקלים למשל על עובדים חדשים ופחות מיומנים מללכת לאיבוד בבליל הקולות והדעות האופייני לתהליך למידה שאינו רק פורמלי ומובנה?
  • שאלות הנוגעות לנושאי אבטחת מידע, תשתיות טכנולוגיות, תפקיד גוף הלמידה בארגון ועוד.

 אם ברצונכם להיערך לשינויים ולמגמות שתוארו במאמר זה, הנה לפניכם מספר כיווני פעולה מומלצים:

המלצות עבור מנהלים ועובדים

  • קחו אחריות על למידה ושיפור ביצועים המתרחשים באופן שוטף בעבודה
  • זהו והדגישו למחלקת הלמידה ולספקים של פתרונות למידה את הנקודות הכואבות – ודרשו מענה לתמיכה בביצועים לצוותים שלכם
  • רכשו מיומנויות וגישות חדשות – כולל פתיחות ללמידה חברתית מבוזרת ושיתוף ידע
  • גבשו אסטרטגיה עדכנית ומודלים מתאימים ללמידה בארגונכם
  • בנו והכשירו את הצוות והתהליכים שלכם כך שתוכלו לתמוך בנושאי ביצועים ולמידה בקצבים מהירים ובאפקטיביות
  • צרו סל פתרונות ופלטפורמות ידידותיות ושימושיות, בו תוכלו להשתמש בכל עת שתדרשו
  • היו מוכנים ל"שחרר" חלק מן השליטה בניהול הלמידה ולהעבירה לשטח ולגורמים נוספים בארגון
  • הובילו את השינוי בתפיסת הלמידה בארגון

המלצות עבור מנהלי משאבי אנוש, למידה ופיתוח ארגוני

המלצה אחרונה – התנסו בעצמכם ובצוותים שלכם (קשרו ישירות בין למידה ותמיכה בביצועים, הכירו כלים חדשים לפיתוח למידה, הצטרפו לקבוצות מקצועיות ב- LinkedIn, השתמשו בלמידה ניידת, הצטרפו לצ'אטים של למידה בטוויטר, קראו וכתבו בלוגים…).

סוף הסיפור….ואיך ניתן להמשיך אותו…

הבה נחזור לסיפור איתו פתחנו. מנהל ההדרכה שיצא מן הקיפאון של עשור קרא את המאמר שלפניכם, ויש בידיו כעת את הכלים לצאת לדרך ולהביא חדשנות ותוצאות למחלקה שהוא מוביל ולארגון שהוא מבקש להיות חלק משמעותי בו. הרבה אפשרויות מתרוצצות לו בראש, וכדרכם של מקצועני הדרכה ולמידה אמיתיים, הוא כבר מתרגם את הרעיונות למעשים ומהלכים.

ועל מנת לעזור לו (ואולי גם לכם) עוד קצת, הנה מספר מקורות העומדים לרשותכם:

אתם יותר ממוזמנים ליצור איתי קשר בטוויטר (@amirelion) וברשת LinkedIn וכמובן להגיב על פוסט זה.

VN:F [1.9.22_1171]
דירוג: 0.0/5 (0 הצבעות שהתקבלו)
Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook

אין תגובות עדיין.. היה ראשון להגיב!

שלח תגובה