סיפור קצר על למידה מהירה

הבוקר קמתי וחוויתי עשר דקות של למידה מהירה. בעשר הדקות הללו היו מעורבים מספר כלים שונים. חשבתי שיהיה מעניין לשתף אתכם בתהליך זה. ראשית אתאר את תהליך הלמידה המהירה עצמו, לאחר מכן, אנסה להציע מספר תובנות הנובעות מכך לגבי אופי הלמידה בימינו, ולבסוף אפרט אודות הכלים השונים.

התהליך החל בכך שעיינתי ב- iPhone שלי בהזנת RSS - צפיתי ברשימות נושאים שאני עוקב אחריהם באמצעות כלי זה. את הזנות ה- RSS השונות אני שומר ומנהל בעזרת Google Reader וקורא אותן על גבי המכשיר הנייד באמצעות אפליקציית MobileRSS. עברתי על כמה כותרות, ונעצרתי על ההזנה הספציפית של ציוץ ב- Twitter של דיוויד אנדרסון שהובילה אותי לסרטון באתר screenr של Stephanie Harnett. הסרטון כלל טיפ קצר ורעיון ליישום במחולל הלומדות Articulate Storyline איתו אנו עובדים באופן שוטף ב- Kineo.

מכיוון שחשבתי שסרטון זה עשוי לסייע לעמיתים שלי בעבודה ולעצמי בעתיד, שיתפתי אותו ב-Yammer של Kineo Israel באמצעות אפליקציית Yammer. לאחר מחשבה נוספת, , מיהרתי והתחלתי לכתוב את טיוטת הפוסט הזה באפליקציית WordPress - גם היא על גבי האייפון כמובן.
כאמור – כל הפעולות הללו התרחשו תוך עשר דקות, ועל גבי מכשיר ה- iPhone…

מה כל זה אומר על למידה היום?

הנה מספר הבחנות ותובנות מעשר הדקות הללו:

  • רגעים של למידה הם פעמים רבות רגעים לא מתוכננים ולא פורמליים.
  • רגעים אלו כוללים מגוון ערוצים וכלים – טקסט, וידאו, שמע, תמונות. וידאו הוא כלי למידה יעיל במיוחד לקטעי למידה קצרים – בפרט לגבי תוכנות ומערכות.
  • הלמידה כולל עירוב של הבנה של ידע, עיבוד שלו, שמירתו ושיתוף שלו עם אחרים – כולנו צורכים, יוצרים ומשתפים ידע בהזדמנויות שונות.
  • הזמינות והשימושיות של מכשירים ניידים ושל מגוון אפליקציות לצריכה ואיתור של מידע וידע משנים את פני הלמידה.
  • למידה מסוג זה דורש מעורבות וגישה אקטיבית הרבה יותר של המשתתף בה.
  • על מנת שנחשף למקורות רבים יותר ולהזדמנויות רבות יותר ללמידה מעין זו, עלינו לטפח מה שמכונה כיום רשת למידה אישית. (PLN – Personal Learning Network) – אנשים ומקורות מהם אנו מקבלים ושואבים ידע חדש.

תיאור הכלים המעורבים

  • iPhone 4 – אין צורך להרחיב מהו הכלי המדובר, אך אין ספק שתפקידו בסיטואציה היה מכריע
  • RSS – ראשי תיבות של Really Simple Sindication. זהו פורמט המאפשר שיתוף של תכנים בין מקורות שונים והצגתם תקצירים של תכנים אלו כרשימות (ראו את הערך בויקיפדיה באנגלית ובעברית). כך למשל ניתן לקבל הזנות RSS מפוסטים או תגובות בבלוגים (הנה למשל הזנת ה-RSS של הבלוג הזה…), כתבות באתרי חדשות ותקשורת (הנה רשימת הזנות RSS של חברת רשת) ועוד. קיימים קוראי רשימות RSS שונים המאפשרים לצפות ברשימות אלו.
  • Google Reader – קורא RSS נפוץ ושימושי הניתן כשירות של Google ומאפשר לשמור, לנהל ולצפות את הזנות ה-RSS המעניינות אתכם.
  • MobileRSS – אפליקציה ל- iPhone המאפשרת התחברות לחשבון של Google reader וצפייה בהזנות ה-RSS שעליו. קיימות אפליקציות רבות נוספות המאפשרות שימוש דומה. לאחרונה התחלתי להשתמש גם ב- FeedlerRSS.
  • Twitter – אם עדיין אינכם מכירים את הכלי הנפלא הזה, לטעמי, אתם מוזמנים להיכנס לפוסט שלי המתאר כיצד לפתוח חשבון בטוויטר. אני משער שבעתיד הקרוב אדון יותר לעומק בכלי זה.
  • Screenr – זהו אתר שהקימה ומתחזקת חברת Articulate ומאפשר לכל החפץ בכך להקליט בקלות ובמהירות סרטונים של עד 5 דקות (וארוכים יותר בחשבון ארגוני), המציגים כיצד לבצע פעולות שונות, בדרך כלל בתוכנות. האתר מלא מכל טוב סרטונים בנושאים כגון פאוארפוינט, פיתוח למידה (בפרט בכלי Articulate) ועוד. גם כאן – ניתן לעקוב אחר סרטים שמעלים משתמשים שונים במסגרות הזנות RSS, וכך לגלות כל פעם שהם מעלים סרטון חדש. גם אם ברצונכם ליצור סרטונים קצרים כאלו – מומלץ מאוד.
  • Articulate Storyline – מחולל לומדות פורץ דרך – קל מאוד למתחילים וחזק מאוד למתקדמים. ראו את הסקירה שלנו והורידו גרסת התנסות מלאה ל-30 יום כאן.
  • Yammer – כלי המאפשר הקמת רשת חברתית פנים ארגונית. ביכולות ובפיצ'רים שלו כולל מגוון היבטים בסגנון פייסבוק אך מותאם הרבה יותר לשימוש ארגוני. ניתן לפתוח חשבון חינמי לארגונכם ללא עלות, עם מספר הגבלות לאפון בו מתנהל האתר.
  • WordPress – פלטפורמה לניהול בלוגים. זוהי הפלטפורמה המובילה בעולם היום לכתיבת בלוגים. למעשה 25% מכל האתרים החדשים בכלל באינטרנט בנויים על וורדפרס. גם הבלוג הזה מנוהל בוורדפרס. וורדפרס היא פלטפורמה חינמית בקוד פתוח המפותחת על ידי קהילה של משתמשים (בדומה לפלטפורמת קוד פתוח למערכות ניהול למידה Moodle ו-Totara בהן אנו משתמשים כבסיס לפתרונות עבור לקוחותינו).
אני מקווה שהחווייה הקצרה שלי תעודד גם אתכם לחזק את השימוש בכלים אלו, ותייצר עבורכם למידה. במסגרת הכנס ה-20 ללמידה ארגונית שייערך בפברואר 2013, ושאני יושב הראש שלו, נייצר עבורכם הזדמנויות שונות לחזק את הבנתכם ושליטתכם בכלים אלו ואחרים.
כרגיל, אשמח לתגובות והתייחסויות.
הנה, לסיום – גלריית תמונות מסך מחוויית הלמידה:
VN:F [1.9.22_1171]
דירוג: 4.6/5 (5 הצבעות שהתקבלו)
סיפור קצר על למידה מהירה, 4.6 out of 5 based on 5 ratings
Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook

3 תגובות ל “סיפור קצר על למידה מהירה”

  1. הי עמיר,
    פוסט מצויין שמדגים את השימוש בטכנולוגיות למידה הזמינות לכל אחד בכף היד.
    אני מסכים עם הטענה שלמידה כיום יותר מפעם היא ספונטנית ומתרחשת "פעמים רבות רגעים לא מתוכננים ולא פורמליים" אבל צריך גם לשאול איזה סוג ורמה של למידה מתרחשת?
    בעבודת הדוקטורט שלי הראתי כי אינטראקציות למידה משמעותיות ברמה גבוהה [של ידע קונספטואלי, לא פרוצדורלי או דקלרטיבי] הן באופן ספונטני ללא תיווך והן בלמידה מתוווכת, לוקחת זמן. למידה של ידע קונסטפטואלי מחייבת רפליקציה ומתרחשת לאחר ובתום הלמידה הפעילה.
    http://goo.gl/5X5lT

    אין ספק שהראת בפוסט הזה שללומד יש אפשרויות רבות יותר ומהירות יותר ללמוד לבד ויחד עם עמיתים באמצעות טכנולוגיות למידה ניידות וממוחשבות.
    גם ממצאי מחקרי למידה בעולמות משחקי מחשב מקוונים ועולמות וירטואליים מחזקים את זה, אבל באותה נשימה מדגישים את מימד משך הזמן שלוקח להגיע לרמת מיומנות גבוהה.
    שאלה לדיון:
    מתי באמת נופל האסימון? כמה זמן לוקח ללמוד משהו ולהצליח ליישם אותו בסיטואציה חדשה.
    מה דעתך?

  2. פוסט מצוין, תודה רבה!!

Leave a Reply to עמיר עליון