על המון, בעלי ניסיון וחוויות כנס אחרות

בפוסט זה אביא את רשמי וחוויותי מהכנס ה-19 ללמידה בארגונים, שנערך ב- 5-6 ליוני בכפר המכביה. אנסה לתאר מספר דברים שהיו בכנס, להתייחס לתכנים, למבנה הכנס, לפעילויות בהן הייתי מעורב, ומעט על התהליך שליווה את הכנס וכלי למידה שהשלימו אותו. אם הייתם בכנס, אני מקווה שהפוסט ייתן לכם נקודת מבט נוספת עליו, ואם לא הייתם בו, אני מקווה שהוא יעורר את רצונכם לבקר בשנה הבאה. בכל מקרה, אתם מוזמנים להגיב כאן ולהוסיף את נקודות המבט והתובנות שלכם.

הכנות, סדנאות אומן, קאברט, ומליאה

ראשית מספר מילים על ההכנות לכנס. ועדת ההיגוי של הכנס, בראשות יו"ר הכנס קרן פייראיזן סגל, עבדה על הכנס במרץ כמעט חצי שנה לפני שנערך. תהליך הגיבוש של כנס מעין זה, הדיונים עם מגוון אנשים בעלי ניסיון וידע, והיצירה המשותפת הם תהליך למידה בפני עצמו שאפשר לי להכיר אנשים מובילים נוספים מהקהילה, להיחשף לרעיונות, לקבל משוב על הרעיונות שלי. בפרט אני שמח על ההזדמנות לעבוד יחד בצוות עם מוטי אלנקווה (בהמשך לבר הפתרונות שלנו בשנה שעברה), עם ליבי אנג'ל-קזס וגלית צוקר על מרחב ההמון ובעלי הניסיון. גם המומחים ושאר חברים בועדת ההיגוי השקיעו לא מעט בכך והתוצר הסופי שהיה בכנס הוא תוצאה של מפגשי הכנה מלמדים, משובים ותובנות שהתגבשו בחודשים שקדמו לכנס. אז לאחר כל ההכנות הגענו ליום הראשון של הכנס. מבחינתנו ב- Kineo הכנס החל מוקדם בבוקר, עם היערכות בדוכן שלנו בתערוכת הספקים, ועם סדנת אומן של הרצל קוריאל ב- 8:30 על למידה ניידת. מכיוון שאיישתי את הדוכן, לא השתתפתי בסדנא, אך כמובן שאני מכיר את תוכנה והאזנתי להקלטה שלה לאחר מכן בפודקאסט שאתם מוזמנים גם כן להאזין לו. התגובות ששמענו לאחר מכן וההתעניינות בכלל בנושא למידה ניידת בכנס יוצרים את הרושם שארגונים רבים מתעניינים בנושא זה ובוחנים האם וכיצד לשלב אותו בסל פתרונות הלמידה שלהם. אם הנושא מעניין גם אתכם, אתם יכולים גם לעיין במצגת של סדנת האומן ללמידה ניידת מהכנס, וכן להוריד את המדריך שלנו לפיתוח למידה ניידת. לאחר מכן הגיע זמן המליאה. התחלנו בהופעת קאברט של חברים אמיצים וכשרוניים מקרב ועדת ההיגוי – כדי להיכנס לאווירה. לאחר דברי הפתיחה של קרן שחיברה בין האתגרים הניצבים בפנינו היום בעולם הלמידה לבין הדברים הכלולים בכנס (תוכלו להאזין גם לכך בפודקאסט כאן), עברנו להרצאת המליאה. ביום הראשון הרצה יובל קאליש על למידה חברתית ומנהיגות. ההרצאה האירה פנים מעניינות מעולם הפסיכולוגיה וההשפעה החברתית, וכיצד אלו נקשרים לתחומי מנהיגות והובלת שינוי. השילוב של סיפורים מעולמות ההיסטוריה, המחשה ויזואלית של הרשתות וגורמי ההשפעה בהם והכללים הסדורים להתנהלות במצבים אלו, הפכו עבורי לפחות את ההרצאה למעניינת ומעוררת מחשבה, עם טעם של עוד. הרצאות המליאה של היום השני בכנס כללו את פרופ' מרים ארז שדיברה על תפקיד ההדרכה בהובלת חדשנות, ואת Jon Sumroy שדיבר על שיווק בעידן הרשתות החברתיות. מרים ארז הציגה אמנם נקודות חשובות ונכונות מתוך האופן בו נכון להוביל חדשנות בארגונים (ונושא זה התחבר גם לאהבה האישית שלי לנושא החדשנות ולהתנסות שלי בהובלת חדשנות ב- ZOOZ בזמנו ובארגונים בהם עבדתי), אך לדעתי האופן בו הוצגו הדברים היה אקדמי מדי וגם לא הותאם למסגרת הזמן שהוקצתה לו במליאה. Jon Sumroyנתן חשיפה קצבית ומעניינת על עולם המדיה החברתית ובעיקר הראה לרבים מאיתנו כמה העולם הזה אכן משול לגל צונאמי שאיננו מכירים ואולי לא מוכנים אליו.

במקום המושבים – תערוכת ספקים…

לצערי במושבי הכנס שלאחר המליאה לא הצלחתי להשתתף. איישנו את דוכן Kineo בתערוכת הספקים, וכן נערכנו לקראת מרחב ההמון שניהלנו בשני ימי הכנס. במסגרת תערוכת הספקים הייתה התעניינות רבה בשני נושאים – הראשון הוא הדגמת מחולל הלמידה החדש Articulate Storylineשלשמחתנו אכן ניכר כמביא בשורה חדשה לעולם פיתוח הלמידה בכלל ולפיתוח למידה בעברית, בפרט. הנושא השני היה למידה ניידת וכיצד ניתן ליישמה בארגון. מנקודת המבט של Kineo שמחנו לחוש כי המותג של Kineo מוכר יותר ויותר, והחדשנות שאנו מנסים להביא לעולם הלמידה בישראל זוכה להכרה ולהערכה. הכנס ותערכות הספקים הם הזדמנות מעולה עבורינו להיפגש עם לקוחות קיימים, עם אנשים שונים מקהילת הלמידה, וללמוד על המגמות והגישות המובילים בתחום בישראל. אני חושב שיש מספר לא מבוטל של ארגונים בישראל שמבססים תהליכי למידה ותמיכה בביצועים משמעותיים ואפקטיביים, ומבקשים תמיד לשפר ולמשוך את העשייה לשלבים הבאים. יחד עם זאת, יש לא מעט ארגונים שנמצאים בתחילת הדרך וחלקם רואים ומטפלים בתמונה בסיסית יותר של אתגרי למידה. אני מקווה שגם עבור אלו הכנס היווה הזדמנות לקבל רעיונות מהיכן להתחיל ולאן לשאוף בטווח הארוך.

הדגמת Articulate Storyline

 הנה מגיע ההמון…ובעלי הניסיון

הפעילות העיקרית שהייתי מעורב בתכנונה והפעלתה בשני ימי הכנס, הייתה מרחב ההמון ובעלי הניסיון (יחד עם מוטי, ליבי, גלית, מאיה וג'אז). בשנים האחרונות אני מנסה להיות מעורב בכנס בפעילויות למידה חדשניות המספקות ערך משמעותי למשתתפים. זה החל במושב הפצ'ה קוצ'ה על חדשנות בלמידה שניהלנו רון דביר ואני לפני 4 שנים, המשיך לרצועת פעילויות האל-כנס יחד עם רון ומאיה רווה, התגלגל לבר פתרונות הלמידה בכנס ה- 18 והשנה בא לידי ביטוי במרחב זה. למעשה במרחב זה שולבו והועצמו שתי פעילויות מוצלחות שעשינו בעבר – Training Speed Dating שמאיה ואני קיימנו באל כנס, ובר הפתרונות משנה שעברה. האחריות הפעם הייתה גדולה יותר – קיבלנו הזדמנות לשתף את כל באי הכנס ברצועת זמן של שעה ורבע בלמידה חברתית ושיתופית. מספר הנחות יסוד הנחו אותנו בתכנון ובהבנייה של המרחב:

  • ידע רב קיים בקהילת הלמידה. הכנס הוא הזדמנות לשתף וללמוד זה מזה על ידי יצירת קשרים חדשים, החלפות רעיונות והשוואה.
  • אנשים רבים באים לכנס עם אתגרים מקצועיים ואישיים רבים, שלא בהכרח נכנסים ל"מסגרות" התוכן שנבנות במושבים ובהרצאות. המוקד למענה עבור אלו צריך להיות הנושאים שמעסיקים כל אחד ואחד מהמשתתפים.
  • למידה כזו צריכה להתקיים בפורמט "אינטימי" (למרות הרעש מסביב) של שיחה אחד-על-אחד בה ניתן יהיה להתייחס ולספק תובנות משמעותיות אפילו בזמן קצר. תובנות אלו יוכלו לכוון ולפתח את המשתתף לאחר מכן (לכן, פורמט של שולחנות עגולים למשל, המהווה גם הוא למידה שיתופית מסוג אחר אך לא מאפשר להתעמק בצורך של משתתף יחיד, לא התאים לנו).
לאור העקרונות הללו עיצבנו את מרחב הלמידה. היה בו אזור מרכזי עם מקום ליותר ממאה זוגות ספיד דייטינג, אזור בו ישבו 15-20 מומחים מובילים מארגונים לייעוץ אישי, מתחם קפה לשיחות ונטוורקינג, וכן כלים לשיתוף התובנות מהמרחב בציוצים על גבי מסכי ענק. בנוסף, קישטנו את המרחב בעזרת החסות של גלובוס מקס במוטיבים מעולם הסרטים (וגם קיבלנו 10 מנויים לחלוקה בהגרלה בין המשתתפים).
השקענו מחשבה ועבודה רבה בהכנת המרחב. אבל מעצם אופיו של המרחב, בו התוכן והדיון נוצר על ידי המשתתפים עצמם, לא הייתה לנו דרך לדעת כיצד הוא יתפתח. יכלנו רק לחשוב על המאפיינים הנכונים של "הפלטפורמה" שאנו מספקים עבור המשתתפים. כך למשל, התכוננו עם המומחים על הבר לפורמט הממוקד והקצר ולדרכים בהן ניתן להפוך אותו לאפקטיבי, סיפקנו ליושבים בדייטים קווים מנחים לשיחה בשניים שיסייעו "לשבור את הקרח". בדקות הראשונות לאחר ארוחת הצהריים ביום הראשון לכנס החששות ואי הודאות היו גדולים למדי. המשתתפים הגיעו בכמויות קטנות וב"טפטופים" ולרגעים היו חששות שמא כל המאמצים לא יישאו פרי כפי שציפינו. אך תוך דקות ספורות התמלא המרחב, הדייטים התנהלו, ובר המומחים כבר כלל תור של ממתינים. היה צורך במידה מסויימת של אילתור כדי לגרום לדברים להמשיך ולזרום – להקשיב לרחשי הקהל, ולהחליט תוך כדי תנועה מתי לסמן סופו של סבב דייטים ותחילת סבב נוסף, לפנות לאנשים שנראו חוששים או מסתייגים להצטרף ולסייע להם בכניסה לעניינים, לשבץ אנשים לבר במהירות לפי המומחה הפנוי והמתאים, וגם הפסקות חשמל ששיבשו את הציוצים על מסכי הענק ואת מערכת ההגברה. אך למרות כל הקשיים האנרגיות בחדר היו רבות עוצמה – היה אפשר להרגיש את הלמידה באוויר.
אנשים שונים גיבשו לעצמם דרכים שונות ללמוד במרחב. היו כאלו שלא מצאו אתגר שמתאים לשתף עם מומחה והעדיפו לנצל את ההזדמנות לנטוורקינג ולמידה הדדית בדייטים, אחרים הכינו לעצמם מראש רשימת שאלות ומומחים ספציפיים עימם הם רוצים לדבר, ואחרים זרמו מדבר לדבר. היו גם שבחרו לא להיות במרחב ולשהות בחוץ או בתערוכת הספקים – אם משום שהקצב או הרעש במרחב פחות התאים להם או מסיבות אחרות – וגם זה בסדר, כמובן.
הנה מספר תמונות המעבירות במעט את התחושה שהייתה באולם:

התגובות שקיבלנו בכנס עצמו ולאחריו לגבי הלמידה שהתרחשה במרחב היו חיוביות מאוד. רבים ציינו אותו כהזדמנות טובה ללמידה. אחת המשתתפות אפילו אמרה שעבורה זו הייתה הפעילות המשמעותית ביותר בכנס. אני מאוד שמח שהצלחנו ליצור כאן פלטפורמה חדשה ומוצלחת, ולהפוך אותה למרכיב משמעותי בכנס. לדעתי, פעילות זו מתאימה במיוחד למטרות הכנס של היכרות בין אנשים בקהילה, הזדמנויות ללמידה, חדשנות ויצירת טעם של עוד. האתגר כעת הוא להמשיך, לשמר ולשפר זאת לכנסים הבאים.

על חוויות נוספות בכנס

כבר כמה פסקאות אנו כותב על הכנס מבלי שהזכרתי את הרוח החיה מאחוריו – נאוה וחנוך הבלתי נלאים ואיתם כל הצוות של ירחון משאבי אנוש שמתקתקים את כל התפעול וההיערכות לכנס, בשקט ומתוך נתינה גדולה. אז גם הפעם הם עשו עבודה גדולה, וגם הצליחו להפתיע את מוטי ואותי ולקרוא לנו לבמה להוקיר את התרומה שלנו לכנס. אז נאוה וחנוך – זו עוד הזדמנות לומר לכם תודה!

הספקתי עוד להצטרף ביום השני של הכנס לפאנל הבכירים בהנחיית זיו מנדל, שהתקיים באולם המליאה. גם כאן שמענו על מגמות שהוזכרו בנקודות אחרות בכנס ושמדגישות את השינויים שמתרחשים בעולם העבודה והלמידה של ימינו. אם היה לכם ספק שאנחנו חייבים למצוא דרכים לספק יותר ערך, יותר תמיכה בביצועים, יותר מהר, ותוך שימוש בכלים חדשים – אז ספי גל-עזר (מנכ"ל, מלם מערכות) חמוטל דדיה (סמנכ"לית משאבי אנוש, יוניליוור ישראל), רויטל הנדלר (מייסדת אולג'ובס) שדיברו חידדו עובדות אלו. תוכלו להאזין לפאנל בקישור זה.

כפי שכבר יכלתם להבין, את הכנס ליוו מגוון כלים מקוונים ומתוקשבים. קבוצת LinkedIn של הכנס ריכזה דיונים מקדימים ובעקבות הכנס, האתר של הכנס סיפק מידע על הכנס, ג'אז דאג להקלטות ולשידורי פודקאסטים. התחושה שלי היא שעשינו קפיצת מדרגה בנושא זה השנה, אם כי נותרה עבודה רבה – בעיקר ביצירת פלטפורמות שיקלו ויעודדו את ההשתתפות הפעילה של הרבה יותר מחברי הקהילה.

אני כבר התחלתי לחשוב על הכנס בשנה הבאה, שיש לי את הזכות להיות יושב הראש שלו. אני מתכוון לשתף אתכם בחלקים מהתהליך בבלוג זה, ומאוד אשמח אם תוסיפו את הרשמים שלכם מהכנס השנה ואת הרצונות והציפיות שלכם מהכנס הבא בהערות לבלוג.

VN:F [1.9.22_1171]
דירוג: 5.0/5 (2 הצבעות שהתקבלו)
על המון, בעלי ניסיון וחוויות כנס אחרות, 5.0 out of 5 based on 2 ratings
Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook

אין תגובות עדיין.. היה ראשון להגיב!

שלח תגובה