רשמים מכנס טכנולוגיות למידה 2012 בלונדון

לפני שבועיים ביקרתי בכנס טכנולוגיות למידה 2012 בלונדון (Learning Technologies & Skills). זהו הכנס השנתי הגדול ביותר באירופה ואחד הגדולים בעולם בנושא למידה בכלל וטכנולוגיות למידה בפרט. בפוסט זה ארכז מספר רשמים מקצועיים מהכנס ואשזור ביניהם גם מספר חוויות אישיות מלמדות לא פחות.

הכנס נקרא אמנם נקרא טכנולוגיות למידה, אך למעשה הוא עוסק בכל ההיבטים של למידה בארגונים. יש בו אמנם ייצוג משמעותי בכנס ובתערוכה הנלווית למגוון של טכנולוגיות למידה, אך נושאי ההרצאות כוללים מגמות ואסטרטגיות למידה, דרך פיתוח מנהיגות במאה ה- 21, למידה ושיווק, למידה ויעדים עסקיים, למידה חברתית, למידה וביצועים ועוד. התערוכה הנלווית לכנס נפרסת על פני 2 קומות עמוסות, עם מאות מציגי פתרונות שונים. הכנס הוא חוויית למידה עשירה ואמיתית, ועבורי כמובן היווה גם הזדמנות להיחשף למגמות, לארגונים ולשוק טכנולוגיות הלמידה העולמי, וכן להכיר אנשים רבים ומעניינים.

אחד הרשמים הבולטים ביותר שלי מהכנס הוא הבגרות של השוק הבריטי בתחום הלמידה. מגמות רבות שאנו רק מתחילים לראות אותן תופסות תאוצה בישראל כבר מבוססות ואף הפכו לנחלת רבים מהמבקרים בכנס. כך למשל לגבי התפיסה של הקשר בין למידה וביצועים, והתפקיד המשמעותי של גופי הלמידה בהקשר זה. כמו כן, הבנה של האפשרויות הטמונות בלמידה מתוקשבת והפתיחות לגיוון סוגי פתרונות למידה הם נושאים שהייתי שמח לראות מתפתחים ומתקרבים למה שראיתי בכנס. מצד שני, ראוי לציין שלמרות זאת, יש גם שם פערים ברורים בין ארגונים שכבר מימשו מהלכים מרשימים בתחומי למידה וביצועים ובתחומי e-learning ולעומתם ארגונים הנמצאים בתחילת דרכם יחסית בתחומים אלו.

למידה חברתית, למידה ניידת

הייתי סקרן לדעת מה הגישה ללמידה חברתית כפי שהוא משתקפת בכנס. התרשמתי שבמובנים מסויימים יש כבר הכרה בחשיבות של למידה חברתית בפרט, ובביטויים נוספים של למידה לא פורמלית בכלל. מודל 70-20-10 כבר שגור כמעט בפי כל, והחשיבה על התפקיד של גופי ההדרכה בארגונים כמאפשרי למידה וכמספקים פלטפורמות ללמידה שאינה מתרחשת רק בתחומי השליטה שלהם נדונה באופן פתוח וזכתה לתמיכה רבה. יחד עם זאת, אין התלהבות מלמידה חברתית כ- Buzzword חולף או כ"דבר הגדול הבא" שיחליף את כל מה שאנחנו רגילים לעשות היום, מה שעשוי להצביע גם כן על בגרות וניסיון לשלב זאת בצורה אבולוציונית ומפוכחת ולא מתוך גישה מהפכנית. מספר הרצאות ומגוון פתרונות הציעו ועסקו בדרכים לממש הלכה למעשה את האמירות התיאורטיות יותר של הערך הפוטנציאלי של למידה חברתית לשם תמיכה בביצועים בזמן אמת וניצול טוב יותר של הידע המפוזר ברחבי הארגון.

בארץ אנו חשים לאחרונה התעניינות גוברת בתחום של למידה ניידת. גם זה מהווה נדבך נוסף בשינוי התפיסה לגבי תפקידה של הלמידה ובחיזוק הקשר בינה לבין תמיכה בביצועים קרוב לשטח ולזמן הביצוע. בכנס גם נושא כבר בא לידי ביטוי הרבה יותר מוחשי. הטכנולוגיה כבר כאן, היא אינה משהו עתידי והפתרונות נעשים זמינים וקלים יותר ליישום. האתגר העיקרי המצטייר הוא שינוי החשיבה הנדרש לגבי מודלים של למידה ניידת – והשוני בינם לבין מתודולגיות פיתוח ההדרכה הקלאסית וההדרכה המתקושבת ללומדות. גם צוות Kineo תרם מנסיונו לעיסוק בנושא זה – Mark Harrison – אחד ממייסדי החברה – ערך סדנת אמן לגבי האתגרים בפיתוח למידה ניידת, חילקנו לבאי הכנס את המדריך שלנו עם עצות לפיתוח למידה ניידת (תוכלו לעיין ולהוריד מדריך זה באתר Kineo), והצגנו פתרונות שפיתחנו עבור Nikon ואחרים על גבי iPad ו- iPhone. לכבוד הכנס גם הוצאנו גרסה מיוחדת של אפליקציית הטיפים שלנו לפיתוח e-learning.

למידה חברתית – British Style

הייתי סקרן לראות אם ובאיזה אופן במסגרת הכנס עצמו ישולבו מרכיבים של למידה לא פורמלית ולמידה חברתית, בפרט מכיוון שבשנים האחרונות אני מנסה להיות מעורב ולשלב התנסויות כאלו בכנס למידה ארגונית בישראל (האל כנס, Training Speed Dating, בר פתרונות למידה ועוד). אני חייב לציין שבחלק הפורמלי של הכנס כמעט ולא מצאתי ביטויים לכך – רוב המפגשים היו הרצאות של מומחים או נציגים מארגונים, ובחלק קטן מהם היה מרכיב של שיתוף הקהל בדומה לאופן בו מנחים משתפים בתרגילים בסדנאות. אבל היו בכנס הזדמנויות מעניינות אחרות ללמידה בלתי פורמלית. ראשית, אזור התערוכה היווה למעשה מתחם Networking ענק, בו הייתה הזדמנות לשוחח וללמוד מארגונים, ספקים ומבקרים. המארגנים גם שילבו הרצאות מקצועיות של סיפורי לקוחות וספקים באזור תצוגת הספקים, מה שנתן לכך ערך מקצועי נוסף. ב- Kineo יצרנו הזדמנות נוספת ללמידה ושיתוף עם לקוחות ואנשי מפתח מהתעשייה. הפעלנו חדר חשיבה בקומת הכנס (Kineo Green Room), בו הזמנו לקוחות לחשיבה משותפת, לפגישות ולשיתוף.

Pub Learning

אבל גולת הכותרת מבחינתי של למידה חברתית במיטבה הייתה לאחר סגירת הכנס ביום הראשון. בשעה 17:00, לאחר שכל ההרצאות והאירועים הרשמיים הסתיימו, צעדו מאות משתתפים מאולם הכנסים לפאב קרוב. שם הייתה כניסה חופשית למשתתפי הכנס, וחולקו בירות ומשקאות חינם לכל אורך הערב. במשך 3 שעות עמדנו ושוחחנו, הכרנו ולמדנו זה מזה, תוך לגימת בירה בריטית משובחת על שיחה קולחת בסביבה רועשת ועליזה. אני כמובן הייתי חייב לעצור את רצף השתייה באיזשהו שלב, אך מסביב הקצב רק הלך וגבר!

 

ה- LMS לא מת, הוא חי, בועט ומתפתח

בשנתיים האחרונות ניתן לקרוא מגוון דעות, מאמרים ופוסטים בבלוגים המצדדים או תוקפים את הטנעה שמערכת ניהול הלמידה, ה- LMS, סיימה את תפקידה בעולם הלמידה הארגונית, ותוחלף על ידי רשתות למידה חברתיות וכלי למידה חברתית למיניהם. אמירות אלו כרוכות בטענה שלמידה פורמלית לא תמשיך להתקיים בצורה משמעותית. ממה שניכר בכנס הטענה אודות מותה של מערכת ניהול הלמידה רחוקה מלהיות נכונה. עשרות ספקי פתרונות למידה בתערוכה המלווה את הכנס הציגו מערכות ניהול למידה. גם האנשים עימם שוחחתי לא הראו סימן קלוש לכך שהיבטים של ניהול למידה יהפכו להיות לא רלוונטיים לארגונים. בסביבה הארגונית התחרותית הגוברת, עם רגולציה מקיפה וצורך להפיץ למידה במהירות לאוכלוסיות שונות, מעמדה של מערכת ניהול הלמידה נותר מרכזי וחשוב. יחד עם זאת, המערכות בהחלט משנות את פניהן. שתי מגמות עיקריות שניתן לזהות הן שילוב של מרכיבי ניהול למידה עם מערכות לניהול כולל של המשאב האנושי ושל מחזור חיי העובד בארגון – מגיוס, דרך ניהול ביצועים, תגמול, למידה פורמלית ובלתי פורמלית, ניהול טאלנט ועוד. המגמה השנייה היא שילוב נוח ואפקטיבי יותר של מרכיבי למידה לא פורמלית, תמיכה בביצועים ולמידה במובייל במערכות ניהול הלמידה.

מערכת Totara בחברת Tesco

מערכת Totara בחברת Tesco


הצורך לחסוך במשאבים ולספק פתרונות מהירים וגמישים מובילים למגמה של התעניינות גוברת בפתרונות המבוססים על קוד פתוח. מערכת ניהול הלמידה Totara LMS, גרסת Moodle שפיתחנו עבור ארגונים, זכתה להתעניינות ניכרת בכנס, בפרט לאחר ההרצאה המשותפת על הפתרון הכלל ארגוני שיישמנו עבור חברת Tesco – שם תשמש המערכת כחצי מיליון משתמשים ברחבי העולם. גם מערכות אחרות שראיתי בתערוכה הציעו מגוון כלים לניהול למידה פורמלית ולשילוב למידה חברתית, לעיצוב חוויית משתמש אפקטיבית וניהול רב עוצמה של תהליכי למידה בארגון. שורה תחתונה – המערכות היום הרבה יותר בשלות, ידידותיות למשתמש, ורלוונטיות לתמיכה בלמידה ובביצועים ארגוניים. אבל כפי שציינתי בתחילת הפוסט – לא מדובר רק בטכנולוגיה – השאלות החשובות לא פחות, שעלו גם כן בכנס ובשיחות שלי עם אנשים שונים, הן סביב מתדולוגיות נכונות של איפיון, הקמה והטמעה של מערכת. 

ועוד כמה חוויות אישיות

Hans and Amir

Hans and Amir

לפני כשלוש שני הכרתי את Hans De Zwart – מנהל החדשנות בטכנולוגיות למידה של חברת Shell העולמית. מאז יצא לנו לעשות מספר דברים יחד – אבל רק במסגרות וירטואליות. כך, למשל, השתתפתי בקבוצת קריאה וירטואלית שהוא ארגן של ספר על למידה בתלת ממד (קראו על החוייה כאן). בכנס טכנולוגיות למידה בלונדון הנס נקט בגישה מעניינת – הוא הגיע ליום אחד בלבד, וכלל לא השתתף בהרצאות. מכיוון שידע שלכנס הולכים להגיע אנשים רבים מהתחום שהוא רוצה לפגוש, הוא קבע רצף של 8 פגישות בנות שעה עם אלו מהם שרצה לפגוש. לשמחתי, אני הייתי אחד מהם וזכינו להיפגש לבסוף ולשוחח במגוון נושאים. במהלך השיחות הנס בחר להציג 4 שאלות זהות לאנשים שפגש, והוא העלה פוסט עם סיכום התשובות לבלוג שלו – תוכלו לקרוא זאת כאן, כולל התשובות שלי.

האפשרויות החדשות שמזמנים לנו כלי הוידאו והמובייל באים לידי ביטוי בשיתוף טיפים וידע קצרים בקלות יחסית. אנחנו עושים בכך שימוש פעמים רבות בפתרונות שאנחנו מייצרים ללקוחותינו, בטיפים שלנו בערוץ Kineo TV ב- YouTube ועוד. גם בכנס נעשה בכך שימוש מוצלח. כך למשל – עצרו אותי לי העמדה של אתר TrainingZone (אתר מומלץ מאוד אגב עם תכנים רבים והרשמה בחינם) – ושאלו אותי שאלה קצרה על מידת השימוש בחדשנות הטכנולוגית של למידה מתוקשבת היום. תשובתי נערכה יחד עם תשובות של מבקרים אחרים בכנס – והנה התוצאה לפניכם.

חוויית שני ימי הכנס שלי הושלמה בביקור לאחריו במשרדי Kineo בברייטון. אבל על מה שלמדתי שם אספר בהזדמנות קרובה…

VN:F [1.9.22_1171]
דירוג: 5.0/5 (2 הצבעות שהתקבלו)
רשמים מכנס טכנולוגיות למידה 2012 בלונדון, 5.0 out of 5 based on 2 ratings
Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook

אין תגובות עדיין.. היה ראשון להגיב!

שלח תגובה