תובנות מתוך #lrnchat על שימוש בוידאו בלמידה

טוויטר בכלל, וצ'אטים בטוויטר בפרט, הם כלי מעניין מאוד ללמידה, העשוי להתאים לאנשים, לסגנונות ולצרכים שונים. הקצב בו מהיר, המידע בו תמציתי, והוא מהווה טריגר לחקירה מעמיקה יותר והפניות למקורות נוספים. בגרסת הצ'אט, הוא מהווה פלטפורמה טובה ללמידה בניצול חכמת ההמונים וליצירת תובנות קולקטיביות של קבוצת משתתפים.

בעבר ניסיתי ליצור צ'אט עברי בטוויטר על למידה (ראו את הפוסטים המתוייגים lrnisr) והצלחנו להתמיד במשך 4 מפגשים – נקווה שנוכל לחדש בעתיד. בינתיים, חשבתי לנצל את חכמת ההמונים של הצ'אט באנגלית, lrnchat, המתרחש כל יום שישי בשעה 20:30-21:30 לפי השעון המזרחי של ארה"ב. מדי פעם אבחר את תמליל הצ'אט שהועלה, ואבחר שאלות ותשובות מעניינות מתוכו בשילוב הערות ותובנות שלי. אשמח לתגובות שלכם לפוסטים כמובן. הצ'אט הזה נוסד ומנוהל על ידי מובילי דעה בתחום של למידה מתוקשבת, ניידת וחברתית כמו Jane Bozarth, Clark Quinn, David Kelly וגם Cammy Bean (שהיא מנהלת תחום למידה ב- Kineo ארה"ב).

הפעם אתרכז בצ'אט שנערך ביום שישי 25 באפריל, 2013, ושעסק בנושא של שימוש בוידאו בלמידה.

לאחר שאלת היכרות, למשתתפים מוצבות 6 שאלות. הנה 6 השאלות שהוצבו הפעם:

  1. כיצד אתם לומדים מוידאו (סרטים, טלוויזיה, אנימציה)?
  2. ציינו מספר דוגמאות למצבים בהם למדתם בעזרת וידאו
  3. אילו יתרונות יש מלימוד בעזרת וידאו?
  4. מהם החסרונות של שימוש בוידאו?
  5. כיצד אנו יכולים לשפר את השימוש בוידאו בלמידה?
  6. באילו כלים אתם משתמשים ליצור ולערוך וידאו? מדוע אתם אוהבים להשתמש בכלים אלו?

הנה ריכוז ממספר תשובות נבחרות לשאלות אלו, עם הערות שלי:

שאלה 1 – כיצד אתם לומדים מוידאו

  • קטעי וידאו מספרים סיפור. אנחנו אוהבים ולומדים מסיפורים.
  • דוגמאות, מדריכי משתמש, הסברים – במשיכה וחיפוש לפי דרישה וצורך.
  • רענון והסבר כיצד לבצע משימות.
  • צפייה במומחים, עיבוד ושימוש של זה בהקשרים שאנו צריכים.
  • למרות שהרצאה מצולמת בוידאו היא עדיין רק הרצאה…
  • וידאו יכול להיות יותר אישי מאשר טקסט או לומדות.
  • וידאו הוא כלי כמו כל כלי אחר, אתם יכולים לתקוע מסמרים או להכות באגודל שלכם…
  • מאפשר תפוצה רחבה יותר.
  • אם נעשה היטב – מספר סיפור, מספק הקשר, מגיע לקונפליקט ואז מציע פתרון.
  • פעם השתמשתי במצלמת וידאו קטנה, עכשיו משתמש ב- iPhone שלי לצלם.
  • לא חייבים וידאו – אל תכריחו אותי לצפות בוידאו אם כלי עזר אחר לעבודה היה משרת אותי טוב יותר.
  • וידאו טוב כאשר יודעים שמילים יסרבלו את ההסבר.
  • וידאו מספק הקשר דרך שפת גוף, טון הקול, סביבה, מצב הרוח…
  • טוב להכשרת אנשי מכירות ולהדגמת משחקי תפקידים.

ניתן לראות מספר מוטיבים שחוזרים על עצמם – כגון הנושא של הקשר וסיפור, השימוש בוידאו להצגת סימולציות, הדגמות ומדריכי משתמש, אך כמובן רמז לכך שלא תמיד הוא מתאים. אגב, אני אישית לומד הרבה מצפייה בוידאו. דוגמאות כוללות צפייה באתר Screenr.com בהדגמה של פיתוח למידה מתקדם על Articulate Storyline למשל של דיוויד אנדרסון, מייק אנדרס, וג'נט ברוקס. חוץ מזה יש את הערוץ של Kineo ביוטיוב שזכה לתיאור כאחד משבעת ערוצי יוטיוב הטובים ביותר על למידה, וגם את הערוץ של Kineo ישראל.

שאלה 2 – דוגמאות למצבים בהם למדתם בעזרת וידאו

  • כיצד לסרוג…
  • הסבר על משבר המשכנתאות לפני כמה שנים
  • נהלי בטיחות כמו נעילה אוטומטית של דלתות
  • הצצות לתרבות של הארגון אליו הצטרפתי
  • בעלי למד פוטושופ בעזרת וידאו
  • למדתי איך לקשור עניבת פרפר
  • תיקנתי מרצדס בנץ משנת 96 בעזרת יוטיוב
  • למדתי מה זה Wiki ואיך להשתמש בו
  • הבת שלי למדה טריקים באיפור
  • למדתי הכל על Articulate Storyline דרך וידאו
  • הבנות שלי למדו איך ליצור ולערוך וידאו ב- iPod
  • כמעט כל מה שאני יודע על תוכנת אקסל
  • כל הדרכות הלקוחות שלנו הן על ידי הקלטות וידאו
  • הילדים שלי משתמשים בוידאו ללמוד תנועות ריקוד חדשות

אנו אכן רואים ברשימה זו לא מעט דוגמאות ללמידה בהדגמת תוכנות, פעילויות יומיומיות, ותמיכה בביצועים מסוגים שונים. אני חושב שדוגמאות מעניינות במיוחד הן למידה על תרבות ארגונית והדרכת לקוחות באמצעות וידאו. ב- Kineo אנחנו משתמשים בדוגמאות אלו, ולאחרונה גם משלבים קטעי וידאו כחלק אפקטיבי מלימוד של תרחישים בלומדות. באופן אישי, לאחרונה ביקשה ממני ידידה שבניתי עבורה אתר בוורדפרס הסבר על איך לעדכן אירועים באתר שלה – ובחרתי להסביר לה בקצרה על ידי סרטון קצר שהקלטתי בעזרת Jing.

שאלה 3 – מהם היתרונות של שימוש בוידאו?

  • החזר טוב על ההשקעה
  • ניתן להגיע ללומדים שסגנון הלמידה שלהם הוא חזותי
  • קלות בלספר סיפור. שונה מהצגת מצגות
  • אפשר לקבל מידע ישירו ממומחה התוכן
  • שימוש טוב לתמיכה בביצועים בשעת הצורך (כפתור ה- Pause מקבל משמעות חשובה)
  • יכולת לעצור, לחזור ולשמור, להריץ מהר קדימה
  • מתאים ללומדים שאנחנו מלמדים כיום
  • וידאו זה אישי. להראות תהליכים בזמן אמת או הדגמות
  • שימוש לפי דרישה
  • אפשר לעשות בו שימוש במקומות רבים – בתוך קורס, ביוטיוב, בכונן רשת, פורטל. זה גמיש
  • אתה יכול להעביר מידע אחד על אחד, וגם להיות א-סינכרוני
  • יש דברים שחייבים לראות, אי אפשר להסביר
  • אפשר לנגן את הוידאו, להרהר ואז לדון
  • אפשר לחלק את התוכן לקטעים (סגמנטציה), הימנעות מהוצאות וסיכונים, מאפשר הצגה ממגוון זוויות
  • הלומדים לוקחים בעלות על הלמידה שלהם

אני הייתי רוצה להוסיף על נקודות אלו שוידאו יוצר עניין ומאפשר לחזק את המוטיבציה ללמידה. הוא מפשט הסברים ותהליכים ובכך גורם לך להבין ולהאמין שתוכל גם אתה לבצע את הדברים. בקטעי וידאו של מרצים בעלי השראה ונוכחות, הוידאו הוא בעל עוצמות חזקות. עם השקעה לא גדולה ומעט חשיבה אפשר לשלב בוידאו דוגמאות, סיפורים והמחשות ויזואליות שמביאות את הרגש לתוך העניין. שילוב של רגשות בלמידה הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על זכירה של הנושא.

כמו כן, אפשר להוסיף ולהדגיש את היתרון של שימוש מרחוק ושימוש חוזר. וכן – באמצעים הקיימים היום – האפשרות לבזר את הייצור של התוכן באמצעות מכשירים ניידים וטאבלטים ולייצר חכמת המונים ולמידה שיתופית. לארחרונה, אנו ב- Kineo מציעים ומשלבים פעמים רבות כלי זה בפורטלי למידה – בעזרת וסף ל- Moodle ו- Totara שפיתחנו שמאפשר להעלות Playlists של סרטוני וידאו, ולדרג ולהגיב עליהם בדומה ל- YouTube.

שאלה 4 – מהם החסרונות של שימוש בוידאו?

  • שימוש לא נכון – צילום של "ראש מחדבר" למשל – מביא לשעמום
  • הוא חייב להיות חלק מתמהיל של הפתרון, לא יכול לעמוד בפני עצמו
  • עלול להיות יקר עם רוצים להפיק אותו טוב באמת – לשלם לשחקנים אמיתיים, לשכור אולפן
  • נדרשת מיומנות טכנית כדי להפיק וידאו באיכות טובה
  • משהו טוב וגם לא טוב – כל אחד יכול להכין וידאו
  • קשיים טכנולוגיים ותשתיתיים – אירוח, גודל קבצים, שידור, רוחב פס, בעיות בפורמט שמנגנים
  • שחקנים מקצועניים דווקא הופכים את התחושה לפחות אותנטית
  • קשה ועלול להיות יקר לעדכן את הוידאו, עלול להפוך להיות לא מעודכן
  • לא מתאים לתוכן ארוך ומורכב – או שהופך להיות ארוך ומייגע
  • חוסר יכולת לשאול שאלות – אינטראקציה מוגבלת
  • באופיו וידאו הוא לינארי ולא אינטראקטיבי, עלול לעודד פאסיביות אצל הלומדים
  • קושי לעבור ביקורת תוכן בנושאים של רגולציה

בנוסף לחסרונות שפורטו בצ'אט, אני הייתי רוצה לציין גם את נושא התרגום – שאינו ממש נוח בוידאו – כלומר או שתצטרכו לצלם גרסאות מדובבות שונות לכל שפה, או שתצטרכו להוסיף כתוביות תרגום – מה שפוגם בספונטניות, ביתרונות ההפקה המהירה ובלמידה לעתים. כמו כן, לפחות נכון להיום יכולת החיפוש בוידאו לא קיימת או מינימלית, בהשוואה לחיפושים חזקים בטקסט שיש לנו. ניתן מעט להתגבר על כך עם שימוש נכון בכותרות, תיאורים, תגיות וכד' – טקסטים העוטפים את הוידאו עצמו במידע אודותיו.

שאלה 5 – כיצד אנו יכולים לשפר את השימוש בוידאו בלמידה?

  • לנסות להשתמש בוידאו וללמוד מהטעויות שלנו
  • לצפות בסרטים טובים, כולל סרטים עלילתיים, ולהכניס מוטיבים ושיטות שאנו רואים בהם
  • כמו ביוטיוב – אין אישור של תוכן – הדירוג נקבע על ידי המשתמשים
  • לבצע מעקב ולבדוק שהלמידה יושמה
  • כמו בכל תכנון למידה – לשאול איזה ביצוע אנחנו מנסים להשיג וכיצד תוכן זה יעזור
  • להשתפר ביצחירת קטעי וידאו קצרים המתחברים לנקודות הכואבות של הלומדים
  • לשלב אותם בתמהיל – עם דיון, סיפור, תרגול ועוד
  • להגביל את האורך ל-3 דקות או פחות
  • להפוך את קטעי הוידאו לאינטראקטיביים
  • לגרום לסרטונים להיות זמינים תוך כדי תהליך העבודה
  • לא כל הטכנולוגיה חייבת להיות חוד החנית – אבל להשקיע במיקרופון טוב!
  • לשלב וידאו בפלטפורמה שמאפשרת לאנשים להגיב עליהם
  • להשתמש ביותר מאדם אחד כדי להימנע ממונוטוניות

הנה שני אוספי טיפים לשימוש בוידאו בלמידה מהתאר של Kineo:

שאלה 6 – באילו כלים אתם משתמשים ליצור ולערוך וידאו? מדוע אתם אוהבים להשתמש בכלים אלו?

  • PowerDirector – זול ועושה מה שאני צריך שייעשה
  • הכלים תלויים במטרה – Webcam/iMovie לתוצר מהיר, Canon ו-Final Cut לפרויקט גדול יותר
  • קטעי וידאו המצולמים ב- iPad, iPhone, Camtasia, flypaper, Captivate עובדים היטב
  • אצלנו יש אולפן ירוק לצילום וידאו
  • Camtasia, iMovie, Windows Movie Maker – כלי עריכה קלים ללימוד ושימוש

ובכן – הנה עוד תרומה שלי לחלק זה:

  • Articulate Storyline מכיל בתוכו כלים טובים לצילום סרטוני סמן, שילוב מצלמת המחשב לצילום שלך, והוספת אינטראקטיביות על ידי שילוב קטעי הוידאו בתוצר למידה
  • DVD Studio – מכיל אוסף כלים להמרה של וידאו בין פורמטים שונים
  • Muvizu – תוכנת אנימציה תלת ממדית טובה חינמית
  • אתרים שונים לאחסון ואירוח וידאו, כולל לעתים אפשרויות לערוצים פרטיים או עסקיים – Vimeo, Screenr Pro
  • אתרי תוכן עם וידאו איכותי המתאים לארגונים – TED, Business Innovation Factory, סרטוני RSA Animate

אשמח לקבל תגובות לגבי שימוש שאתם עושים בוידאו בלמידה, עצות והמלצות על כלים נוספים.

VN:F [1.9.22_1171]
דירוג: 4.0/5 (1 הצבעה שהתקבלו)
תובנות מתוך #lrnchat על שימוש בוידאו בלמידה, 4.0 out of 5 based on 1 rating
Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook

אין תגובות עדיין.. היה ראשון להגיב!

שלח תגובה